K
Bytte ytterdörr till en bättre begagnad, men har konstaterat att ett gångjärn är slut och behöver bytas.
Det verkar lättare sagt än gjort att hitta motsvarande gångjärn, denna skiljer sig från mängden med sitt "öra" där en skruv skruvas in i karmen med 45 graders vinkel.

Karmen är från 90-tal och dörren är byggd av "Snickar Per" i Värnamo, dessvärre har dom semesterstängt, så jag har inte möjlighet att ringa tillverkaren och fråga.

Det är en hyffsat tung dörr, är det därför ena skruven är vinklad?

Någon som känner igen gångjärnet? @findus42 som byggt många dörrar kanske känner igen gångjärnet? :)
 
  • Ett slitet guldfärgat dörrgångjärn med ett speciellt "öra" för en skruv fastsatt vid en träklädd dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett slitaget gångjärn på en ytterdörr mätas med en tumstock, synligt öra för skruv vid 45 graders vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ytterdörrsgångjärn med distinkt öra för skruv, mäts med tumstock som visar dess storlek, skruvas i karm med vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Jag kan tänka mig att byta gångjärnen mot justerbara, där man inte behöver byta/bräcka gångjärnen vid justering. Är det möjligt med enkla medel? Eller behövs någon form av plåt som mothåll för justerskruven?

Typ ASSA 6248-09
 
Redigerat:
K
Det här gångjärnet såg ju på illustrationen (svenssonsbeslag) ut att vara "bolt on", men kollar jag upp 3288 på Assas hemsida så ser det inte längre utsådär.

Svenssons anger att det är justerbart i sidled, är det dom outnyttjade hålen i mina gångjärn som är till för det? Eller vrider man tappen på något vis? Saknar "brevinkast" på mina gångjärn.
 
  • Illustration av Assa tappbärande gångjärn modell 3288 med specifikationer och tillbehör. Gångjärnet är metalliskt med flera hål för justering.
Vilka exakta mått har gångjärnet?
Även tjockleken av godset spelar roll t.ex 3 eller 3,5mm.

K KjellTimell skrev:
Det här gångjärnet såg ju på illustrationen (svenssonsbeslag) ut att vara "bolt on", men kollar jag upp 3288 på Assas hemsida så ser det inte längre utsådär.

Svenssons anger att det är justerbart i sidled, är det dom outnyttjade hålen i mina gångjärn som är till för det? Eller vrider man tappen på något vis? Saknar "brevinkast" på mina gångjärn.
ASSA sida visar 3288 istället för 3288-10.
Sidled justeras via de 2 outnyttjade hålen om där sitter justerskruvar.
 
Redigerat:
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
110mm högt, 36mm bredd.
Tjockleken mätte jag med skjutmått genom justerskruvhålet, där jag inte har skruvarna.. Fick det till 4mm.
 
K
Tack, vet du om 3288-10 går att få i Mässingsutförande? Eller är det bara dörrtillverkare som kan köpa detta via ASSA OEM eller liknande?
 
K
Lyckades få tag på en herre på Snickarper ändå.
Det är 3288-10 som sitter monterat, mässingsutförande har utgått från Assas sortiment för flera år sedan och endast förzinkade finns kvar och det är dessa som dom nyttjar nuförtiden.

Inga specialtjocklekar eller liknande, beställer jag 3288-10 får jag rätt gångjärn.

Perfekt, så beställer jag en ny uppsättning och passar på att ta med justerskruvarna också. :)
 
Det stämmer att gul utgått, om tjockleken skiljer (tunnare) så heter artikeln annorlunda.
Din dörr är högerhängd så du beställer rätt hängning på gångjärnen.
Gångjärnet (3288-10) är även förberett för bakkantssäkring.
 
Redigerat:
K
Fick nya gångjärnen och sidojusteringsskruvar.
Skruvarna hade dom flesta låsnasare svårt att hitta, för det fanns tydligen inte i deras ordersystem??
Nåja, Lidingö lås var lösningsorienterade och engagerade trots att det inte rör sig om några större belopp.

Lägger upp klisterlapparna från påsarna här, om någon annan letar efter samma prylar.
 
  • Nya gångjärn och sidojusteringsskruvar monterade på en träfönsterkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastpåse med etikett för ASSA ABLOY sidojusteringsskruv 2302, använd för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klisterlapp från ASSA ABLOY med produktnummer för gångjärn eller justeringsskruvar på träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Hej Kjell.

Såg du hade löst ditt bekymmer :) Sitter som dig med gångjärn av samma modell som är slut. Men dock vänster hängd dörr.

Vart köpte du dina? När jag söker på att nummer får jag inte upp med snedställd skruv möjlighet. :(
 
  • Gångjärn på en vit dörrkarm, synlig del av skruvar och gångjärnsplattan med fokus på möjlighet för snedställd skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.