Jag har ett gammalt hus från 1936 och i källaren står ett par gamla fina smidda grindar som jag är sugen på att sätta upp igen. Jag målade om grindstolparna i somras och kapade då av de rostiga och böjda fästena/gångjärnen till grindarna! Nu är jag på jakt efter ett liknande fästanordning till grindarna, men jag kan inte hitta det på vanliga byggvaruhus. Alternativt köper jag bultar som jag värmer med gasolbrännar och försöker bocka till, men frågan är om det blir snyggt och om det går rent hållfasthetsmässigt! Min fråga är således:

Är det någon som vet var man kan få tag på så'na här "gångjärn" ? (se bifogad figur)
 
  • Stolpe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknande finns på Hornbach och Bauhaus i Göteborg. Det kan ju hända att det är fel dimension på pinnen förståss.
/CC
 
Tack för tipset.....då ska jag kolla efter dem på närmaste Bauhaus!
 
Nu har jag kollat på gångjärnen dom har på Bauhaus....jag har även varit på Fridells, men det verkar inte finnas gånggärn med tillräcklig längd. Min stolpe är ca 10 cm och de som finns att köpa på Bauhaus har endast 10 cm gänga. De som finns är dessutom gjorda för att skruvas in i ett trästycke, vilket gör att jag inte kan sätta en mutter i första centimetrarna!! Så jag får nog försöka med att böja till gängade bultar eller att bulta fast ett trästycke inuti stolpen som jag sedan kan skruva fast gångjärnen från Bauhaus i.
 
Du skulle behöva en smed som kunde värma och bocka ett ämne och sen gänga ena änden.

Kan man bara värma det tillräckligt är det inga problem att bocka men jag är tveksam till om en gasolbränare räcker till
 
Jag tog gängstång, sedan svetsade jag på en bit armeringsjärn i vinkel. Släppte ner en bricka över armeringsjärnet ner till gängstången och punktade fast. Har funkat bra i 10 år. Grindstolparna är gamla telefonstolpar som jag tjärat, föresten så tjärar jag alltihopa, stolpar, gångjär och grindar!
Jättebra med gängstång, jag har fått justerat några gånger, lätt som en plätt.
 
Finns överallt, till och med på Överskottsbolaget i exakt samma fabrikat som de dyrare byggvaruhandlarna kränger 30-50% dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.