Jag letar efter utanpåliggande gångjärn till köket, av den genuina sorten som fälls in i lucka och stomme.
Eskilstunas gångjärn känns dock väldigt stora, det minsta dom har är 53x60mm.
Jag har för mig att det fanns smäckrare gångjärn i köken, eller har jag fel?

http://www.kulturbeslag.se/produkter/artiklar/5076.htm


Någon som vet om någon mer tillverkare/återförsäljare finns?

Jag behöver ca 20-25par så det är nytillverkade som gäller antar jag.
 
Har du kollat på byggfabriken? Titta i katalogen (där är en länk till en pdf-fil)
 
apotekarnes
Jag har precis satt i hemmagjorda spegelluckor i köket ochjag letade länge efter lite mindre gångjärn (35-40mm höga). På byggnadsvårdssidorna tyckte jag att priset var alldeles för högt så till slut köpte jag alla gångjärnen (38mm) på byggmax för typ 20 spänn styck och det ser jättebra ut. Hoppas det inte anses som hädelse att nämna byggmax i detta forum.
 
apotekarnes skrev:
Jag har precis satt i hemmagjorda spegelluckor i köket ochjag letade länge efter lite mindre gångjärn (35-40mm höga). På byggnadsvårdssidorna tyckte jag att priset var alldeles för högt så till slut köpte jag alla gångjärnen (38mm) på byggmax för typ 20 spänn styck och det ser jättebra ut. Hoppas det inte anses som hädelse att nämna byggmax i detta forum.

Kan du slänga in en bild eller två?
 
apotekarnes
TorpAnders skrev:
Kan du slänga in en bild eller två?
Javisst! Här kommer ett par. Hoppas gångjärnen syns hyggligt på bilderna. Jag ber om ursäkt för den fult omålade taklisten dock... Jag skrev fel angående priset förut. De kostar 21,95 för ett 2-pack. Enda felet är att de inte har löstagbar sprint så man måste alltså skruva los gångjärnet för att hänga av luckan.
 
  • HPIM1109.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • HPIM1111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej,
Jag hade samma problem som du när jag byggde mitt kök. Tyckte Eskilstuna gångjärnen var alldeles för stora.
Jag hittade till slut ett litet lyftgångjärn hos TH Nyman i Malmö Det är tillverkat av tyska Häfele, artikelnr 331.08.708 det är 50mm högt och 40 brett när det är utvikt, vilket medger att luckan är runt 20mm tjock
Tyvärr är det förnicklat. Hade hellre haft det i obehandlat stål så man kunde måla det... Kanske kan man stryka det med shellack först om man tvunget vill ha det målat. shellack fäster nästan på allt!!

Skall se om jag kan lägga ut en bild senare
 
Förresten, snackar vi överfalsade eller infällda luckor? De gångjärn jag föreslog är för infällda luckor, det finns dock även för överfalsade..
 
Hej apotekarnes!
Snygga luckor. Har du tillverkat dem själv?
 
här kommer ett par bilder på häfele gångjärnet jag skrev om tidigare dels monterat och dels omonterat
 
  • IMG_1200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1203.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Har du fler bilder på köket?
 
Det ligger en bild till i en annan tråd " målat golv med ottossons ljusgrå" Men om du vill se detaljbilder på skåp ovs -hojta till så kan jag lägga ut ett par till när jag har tid.
 
njitnjau skrev:
här kommer ett par bilder på häfele gångjärnet jag skrev om tidigare dels monterat och dels omonterat
Nu börjar det likna något!
82:-/st inkl skruv för E-tunas (för stora) gångjärn, vad ger man för dessa?
 
Tror inte det var många tior per g-järn. minns inte exakt vad det kostade dock Du kan ringa TH Nyman och fråga 040 935240
TH Nyman har även Eskilstuna kultur-beslags sortiment ( gånjärn etc etc) fast mycket billigare än Byggfabriken och liknande ställen... Tex de förnicklade knopparna jag använt till mitt kök kostar 53 spänn st på Byggfabriken. Th Nyman tar runt 30:-
Th Nyman är stället i Malmö när man letar beslag och dylikt de har typ allt... Prata med Jenny, hon har stenkoll!!
 
apotekarnes
larsd skrev:
Hej apotekarnes!
Snygga luckor. Har du tillverkat dem själv?
Ja, de är hemmagjorda. Vi beställde skåpstommar från ikea, men jag tyckte att deras (och alla andras) spegelluckor var så innihelvete dyra att jag fick för mig att göra dem själv. Om jag räknar på vad jag sparat i inköp dividerat med antal arbetstimmar med hyvling, fräsning, sågning, limning, inpassande och målning får jag fram ungefär 50kr/tim. Grym timlön!!!:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.