Har försökt hitta lösningen för att sätta gångjärn mot regel men inte hittat den än.
Bygger in trappan och har 45x45 reglar som jag tänkte sätta dörrarna i. Som vanligt är kunskapen på bygghandeln begränsad och jag kom hem med bifogade.
Men ni till problemet, måste jag jacka ur regeln för att inte få en ful glipa eller finns det någon annan bättre lösning?
 
  • Hand håller ett metalliskt gångjärn med synliga skruvhål, med oskarp bakgrund av en dörr och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångjärn monterat på en vit regel vid en trappa, med avsikt att fästa dörr utan synlig glipa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörr monterad med gångjärn mot en 45x45 regel utanför en inbyggd trappa, med synlig glipa vid dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kris1 skrev:
Har försökt hitta lösningen för att sätta gångjärn mot regel men inte hittat den än.
Bygger in trappan och har 45x45 reglar som jag tänkte sätta dörrarna i. Som vanligt är kunskapen på bygghandeln begränsad och jag kom hem med bifogade.
Men ni till problemet, måste jag jacka ur regeln för att inte få en ful glipa eller finns det någon annan bättre lösning?
Köp dolda gångjärn, så sitter det tight och du slipper se dem.
 
T Tompafix skrev:
Köp dolda gångjärn, så sitter det tight och du slipper se dem.
sånna här?
 
  • Metallisk skåpgångjärn av typen överliggande monterat på vit bakgrund.
K Kris1 skrev:
sånna här?
Ja t.ex. För att de ska funka som tänkt så kan de monteras 18mm (vanlig skåpstomme)från väggen. Dina 45mm reglar kommer att göra så att luckan inte sitter ända ut.
Så antingen använder du de gångjärn du har och jackar ur och lever med att man ser gångjärnen. Eller så monterar du något tunnare mot väggen som har lika tjock som en skåpsstomme och köper den typen av gångjärn som är dolda.
 
Köp 2 st Habo 1165 istället.
Så får du till det dolt 👍
 
Coolman Coolman skrev:
Köp 2 st Habo 1165 istället.
Så får du till det dolt 👍
På vilket sätt är de skillnad mot de jag har?
 
G
K Kris1 skrev:
Har försökt hitta lösningen för att sätta gångjärn mot regel men inte hittat den än.
Bygger in trappan och har 45x45 reglar som jag tänkte sätta dörrarna i. Som vanligt är kunskapen på bygghandeln begränsad och jag kom hem med bifogade.
Men ni till problemet, måste jag jacka ur regeln för att inte få en ful glipa eller finns det någon annan bättre lösning?
Kolla på theofils.se där finns det mesta.
 
K Kris1 skrev:
Har försökt hitta lösningen för att sätta gångjärn mot regel men inte hittat den än.
Bygger in trappan och har 45x45 reglar som jag tänkte sätta dörrarna i. Som vanligt är kunskapen på bygghandeln begränsad och jag kom hem med bifogade.
Men ni till problemet, måste jag jacka ur regeln för att inte få en ful glipa eller finns det någon annan bättre lösning?
Jag håller på med samma. Ska försöka fixa det idag.. Jag satte en distans på regeln som var lika tjock som materialet på dörren.. nu borde jag kunna sätta gångjärnen på insidan om någon trycker den på plats meddans jag är på insidan och skruvar fast gångjärnen..
 
S Sallader skrev:
Jag håller på med samma. Ska försöka fixa det idag.. Jag satte en distans på regeln som var lika tjock som materialet på dörren.. nu borde jag kunna sätta gångjärnen på insidan om någon trycker den på plats meddans jag är på insidan och skruvar fast gångjärnen..
Kan du lägga upp en bild?
Hur gör du med utsidan av regeln? Sätter du en täcklist?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.