Hus från 52 med ett gångjärn där "staven" man hänger dörren på har glidit ner eller håller på att trilla ur (fast den verkar sitta hårt som den sitter just nu), se bild.

Vet någon hur får man upp den på plats igen?

Tänkte att den skulle skruvas upp, skapade av färgen undertill men hittar inga spår för mejsel och ser inga gängor.

Testade slå upp den med hammare, inte jättehårt då jag är osäker, men kunde inte se att den rörde sig alls.
 
  • Dörrgångjärn på en vitmålad dörrkarm med staven delvis ur sitt läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom den inte flyttat sig sedan det målats har det väl inte hänt något nyligen. Det kan finnas en orsak till att det ser ut som det gör. Om det annars inte finns utrymme uppåt att haka av dörren från gångjärnet så måste man dra ur sprinten istället. Hur ser det ut? Annars skrapa bort färgen och knacka upp sprinten.
Det konstiga är att det är på nedre gångjärnet.
Det brukar räcka med att korta av sprinten på det övre.
 
Redigerat:
imported_Benno imported_Benno skrev:
Eftersom den inte flyttat sig sedan det målats har det väl inte hänt något nyligen. Det kan finnas en orsak till att det ser ut som det gör. Om det annars inte finns utrymme uppåt att haka av dörren från gångjärnet så måste man dra ur sprinten istället. Hur ser det ut? Annars skrapa bort färgen och knacka upp sprinten.
Det konstiga är att det är på nedre gångjärnet.
Det brukar räcka med att korta av sprinten på det övre.
Sprinten på det övre gångjärnet är helt uppskjuten och det var inga problem att lyfta av dörren uppe vid. Bott i huset sedan ett år tillbaka bara och inte tänkt på detta förrän jag lyfte av dörren inför målning.

Inte sett att sprinten är nere på någon annan dörr i huset.

Men jag ska ta av färgen och se om jag kan knacka upp stiftet igen så får jag se om det gör något när jag hänger på dörren igen.

Tack för hjälpen!

Närbild på ett vitmålat dörrgångjärn med en uppskjuten sprint och spår av tidigare målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
K
Sprinten ska väl sitta i från andra hållet så att den inte kan trilla ut?
 
Då det är målat så är det gammalt.
Lägg ett sandpapper/smärgelduk runt och slipa av färgen sedan kan du hamra upp gångjärnstappen.
 
K Kortling skrev:
Sprinten ska väl sitta i från andra hållet så att den inte kan trilla ut?
Fast då ramlar ju dörren av när man öppnar den...
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.