Hej, håller på och inreder vinden och tänkte ha en gångbro ovanför hanbjälkarna. Är det någon som har lite bra tips/varningar och råd innan jag börjar.

Jag hade tänkt att lägga ut 2-3 220 reglar cc60 på hanbjälkarna och sedan lägga ut golvspån på det. Finns det risk att det kan fastna fukt under spånskivor eller något sånt?

Vad skruvar man golvspån med helst? Träskruv?

Fler bra tips?
 
Ligger hanbjälkarna med cc 1200 mm? I så fall är 220-reglar onödiga. Jag gissar du kan använda 95-reglar.
 
Ja ungefär 120, vad menar du? Jag vill ju ha ganska rjockt isolerlager under
 
Spånskivor på vinden om det är oisolerad är kass pga fukten använd råspont istället.
 
  • Gilla
nhogblom
  • Laddar…
blygarn skrev:
Ja ungefär 120, vad menar du? Jag vill ju ha ganska rjockt isolerlager under
Ok. Jag visste inte att du tänkte isolera. Tänkte bara på bärigheten.
 
cecar33 skrev:
Spånskivor på vinden om det är oisolerad är kass pga fukten använd råspont istället.
Jaha det är så, tänkte att det skulle vara smidigt med golvspån. Blir det inte lika fuktigt under (??) Råsponten?
 
Du behöver inte lägga reglar tvärs hanbjälkarna.

Ett annat sätt att göra är att lägga en regel ovanpå hanbjälkarna, fast uppstolpad så högt som du vill isolera.
Typ en kloss mellan hanbjälke och din nya regel.
Man kan även skruva direkt i takstol beroende på utformningen av densamma.

Därefter läggga råspont tvärs takstolarnas riktning.

Och ska man inte förvara tunga saker så räcker det ju med 45x70 med stöd cc120.
 
P
Gjorde mina gång(kryp)broar av råspånt och 45x95 reglar. Hur stabilt som helst. Bild före isolering.
 
  • PA026556.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
doublepeak
  • Laddar…
Precis sådär jag försöke förklara.
Och vill man ha yta att förvara saker på gör man den bara bredare.
 
P
Skruvade reglarna med 6x90mm skruv och spikade råsponten. Förvarar inget på vinden,gångbroarna är enbart för att slippa trampa ner isoleringen om jag vill inspektera vinden. 12 meter blev det.

Gjorde lite annorlunda i den tillbyggda delen av huset.
 
  • PA026570.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Peter_K skrev:
Gjorde mina gång(kryp)broar av råspånt och 45x95 reglar. Hur stabilt som helst. Bild före isolering.
Ja det var ju ganska snyggt! Så går det inte åt så mkt regelvirke. Men hur har du fäst reglarna i hanbjälkarna? bara skruvat in i sidan, eller något beslag?
 
Och det blir stabilt med råspont också? Tyckte det lät lite rangligt med bara stöd vid cc120
 
P
Tokstabilt eftersom allt sitter ihop på flera bjälkar. De stående reglarna är skruvade med 2st 6x90mm skruv in i hanbjälken. Råsponten är 22mm, dvs samma som till ett yttertak och det håller ju för flera hundra kilo snö.
 
Låter som en bra ide, mycket bättre än att köpa dyra reglar och golvspån.

Hur mycket mellanrum har du mellan isolering och gångbro? Jag tänkte ha ca 350-400 mm isolering i taket, så antar att gångbron inte får ligga an mot isoleringen.
 
Om du låter regelns underkant liva med överkant isolering så får du 9,5cm luftspalt under råsponten, fullgod spalt anser jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.