Hej jag tänkte kolla om det är någon vänlig själ som har gamla stämjärn av märket
"ERIK ANTON BERG ; ESKILSTUNA SWEDEN" det är en fisk (mal) på dom riktigt gamla på dom lite nyare är det en haj. Även dom äldsta Bahco med haj är intressant
Även andra gamla kan vara av intresse.

Jag tänkte att du kanske inte använder dina stämjärn till fint möbel snickeri
utan till mera bygg och då kan vi byta du kan få nya bacho av mej eller något anat
som passar bättre till mera grövre saker.

Mvh Pär H
 
Vill inte byta...men kan hålla med dig om att det är grymt bra stål i det gamla järnen och ytan blir spegelblank när man tar o kör dom i polertrissan.
Har 50-70 olika järn Av märket Erik-Anton Berg, Jakin Sweden, H Taylor och Robert Serby. Alla är ärvda av min far som var möbelsnickare och verktygsfetischist...:)
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Fy vad du är orättvis

Jag är sjukligt avis

Vissa har det bra

Mvh Pär H
 
Här har du en till som håller hårt i sina stämjärn av E A Berg. Har några jag också och några som är nästan nya. Dom är riktigt fint stål och vackra med masurbjörk i skaftet. Pär H ut och leta på loppisar och auktioner, så har jag hittat många av mina.
 
Jag håller på för fullt men kommer alltid för sent . Här i Stockholm är man inte ensam om att leta så en stor portion tur krävs.

Mvh Pär H
 
Pär H. Om man hittar E A Berg stämjärn med masurbjörk skaft i bra skick. SKulle du vilja att man köper dom till dig. Vad får det kosta i så fall?
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Skaften är ju tämligen ointressanta eftersom det är järnen man vill åt. Ett skaft eller handtag liksom polering och slipning är ju rätt snabbt gjort. Äger själv några av dessa järn, mest av större varianter. Har t.ex. ett som är 40mm brett som jag gjort ett nytt ekskaft till och det använder man inte så ofta pga storleken.
 
Jag har sett japanska laminerade kolstålsstämjärn i europeiskt utförande någonstans. Kan det ha varit i Dick-katalogen? Japanska stämjärn har ju lite hårdare och sprödare egg än europeiska, men det kanske man kan leva med, eller? Det går ju att kompensera med några graders brantare bryning.
 
Dom japanska stämjärnen är riktigt fina. Hårt stål på undersidan och lite blötare på ovandelen. Just att dom är laminerade gör ju att dom så starka i eggen. Fina fisken tycker jag.
 
Jag har ett sådant stämjärn med hajen på och plasthandtag.

Bredden på järnet är 22mm.

Kan det vara av intresse?

Jag kommer aldrig finsnickra med det vad jag vet.
 
Gick ut och tog ett par bilder.
Är det rätt modell?
 
  • tn_090131 026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tn_090131 027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tn_090131 028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bomba
  • Laddar…
Mattiasp jag kollade i min DICK katalog visserligen från 2004-2006
men där hittade jag inga europeiska som är laminerade kan du minnas var du såg dom ?

V8dc vad vill du ha för dit järn? du kan skicka ett pm om du vill

Mvh Pär H
 
PM skickat :)
 
A
hehe, finns det verkligen nån som skulle vilja byta bort ordentliga stämjärn från E.A.Berg mot nyare varianter? :)
Nä, ja tror man håller hårt i dom om man har.

Själv har jag väl ett tiotal E.A.Berg i olika storlekar som jag nog aldrig ska hä bort, dom flesta har jag fått av min Fader, en par av dom har han i sin tur fått av sin fader.

Men en fråga på samma ämne, ungefär när ändrades det från Fisk till Haj, och när övergick det från E.A.Berg till att märkas Bahco istället?

Just med det röda skaftet på bilden ovan hade ju Bahcho också (iaf några Bahco som jag har).
 
Nu menar jag inte verktygs fetesister som samlar på verktyg!

Jag hoppas det. För det finns säkert många som har gamla stämjärn som inte alls har dom behoven utan skulle gott och väl klara sig med tex nya bahco och jag tror att det finns vänliga människor som inser att dom gör en god gärning.

Mvh Pär H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.