Ofta när man ser gamla kakelugnar så ser man att de spruckigt på längden-. Dvs uppifrån och ner. Vad beror det på? Är det murstocken som satt sig eller är det att den håller på och delar sig ?
 
Vanligtvis är det bjälklaget snarare än murstocken som sätter sig. Murstocken står vanligtvis frostfritt. Ofta blir kakelugnar otäta upptill vid anslutningen till murstocken då ugnen sjunkit ner lite i framkant pga att bjälklaget inte klarat vikten. Någon delning vertikalt är inget jag hört något särskilt om. Men oavsett skäl verkar det som det är dags att sätta om ugnen...
 
Ja visst är det dags att sätta om dem. Men det va ju inte gratis heller :)
 
Visst kostar det en slant men det är en bra investering både värmemässigt och för värdet på huset. Du kan ju få ROTavdrag på jobbet också.
 
Hur svårt är det att renovera dessa själv?
Har ju inte tummen mitt ihanden men detta är ju nått helt nytt för mig.
 
Hej!

Jag brukar tipsa om denna sidan när folk frågar om kakelugnar, så jag gör det denna gången också.
http://www.kanerva.se/

Mannen bakom sidan är traditionell kakeugnsmakare och verkar ha stor kunskap om området. Hade jag haft för mycket pengar så hade han gärna fått handleda mig i att sätta om mina kakelugnar här hemma, men tyvärr så finns det mer prioriterade arbeten så det får vänta.
 
Jag har gått en kurs i att sätta om kakelugnar och det är inte omöjligt alls att göra det själv, men det är smutsigt och man måste vara noggrann. Här är en sida där man kan läsa om hur det går till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.