Hej, jag har ett gäng gammla fönster som jag hade annvänt till en tillbygnad. Jag har dock stött på ett problem.

Dom gammla 30tals fönstrerna har ett U värde på ca 3.0 och enligt stadbyggnadskontoret måste fönsterna ha ett U värde på 1.2. Lite synd då det är ett 30tals hur och vill behålla samma stil.

Går det på något sätt göra om fönsterna eller ska jag köpa nytt?
 
Ett extra innanfönster?

Någonstans på forumet har jag en gång läst om någon som räddade sina gamla fönster med den metoden då Trafikverket skulle byta fönster som bulleråtgärd. Borde funka lika bra för att få in en ruta med extra värmeisolering som ljudisolering.

De hade alltså spröjsade 1+1 och sedan en andra löst innanfönster som var en enda stor ruta med specialglas för hela fönstret med trä bara längs ytterkarmen.

Edit: kanske inte var på forumet, kan ha varit på annat ställe...
 
Redigerat:
Antingen extra innerfönster eller så byter du ut innerbågarna mot nysnickrade med isolerglaskasetter.
 
Jag är dels tveksam till din kommuns uppgift om u-värde på gamla fönster och dels tveksam till om kraven kan ställas så specifikt för just fönstrens u-värde. Men tyvärr är jag inte tillräckligt bevandrad i BBR. Kanske @MetteKson eller @Claes Sörmland kan ge lite tips på om verkligen krav kan ställas på enskilda byggnadsdelar på det sättet. Jag har för mig att det är byggnaden, eller tillbyggnadens i det här fallet, totala energibehov (för uppvärmning och kyla) som är viktigt.
 
C
Kolla texten i BBR (kapitel 9, 9:92). I det allmänna rådet står bl.a.:

Fönster: Fönstren är ofta av stor betydelse för hur byggnaden upplevs och dess kulturvärden. Skäl för avsteg från kravet på högsta U-värde kan vara om fönstren tillverkats speciellt för att tillgodose byggnadens estetiska värden eller kulturvärden. Ursprungliga fönster bör endast bytas om de kan ersättas av fönster som med avseende på material, proportioner, indelning och profilering är väl anpassade till husets karaktär. Fönster kan också ha så betydande kulturvärden att de inte bör bytas om det inte finns synnerliga skäl. Istället bör andra åtgärder vidtas för att öka värmemotståndet.

(Men annars stämmer det att riktvärdet är 1,2 W/m2K)
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.