Har en 30tals liguster som tidigare haft kontroll över uppfarten. Har nu klippt den ordentligt, grannen är inne på att en 30talsliguster har gjort sitt. Vissa av stammarna är ca 10 cm i diameter.

Är det bara gräva upp eller kam där finnas drag i den mha något knep?

Bild kommer
 
  • Gilla
Katarina B.O.
  • Laddar…
Bifogar en bild.


13906713023550.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill du ha kvar ligusterhäcken så förnya den genom att gläsa ur den.
Ta bort flertalet av de grova stammarna i marknivå så kommer den att skjuta nya skott. Efter några år kan du ta bort resten av de grova stammarna.
 
Tillägg till det valter53 skrev ovan - Tänk på att om du klipper den högt upp så kommer alla nya skott komma ovanför där du klippte och då blir den kal nertill. Så klipp ner den lågt om du vill ha en tät häck.
 
Dela gärna upp föryngringsklippningen på 2-3 år, dvs 33-50% av stammarna kapas jäms med fotknölarna vart år tills föryngringen är klar.
 
Tack för många bra svar.

Hur bör jag då tänka: vill ha en häck där, går det snabbare att förnya/glesa denna jämfört med att gräva upp och sätta ny? Kan tänka mig att önskad målhöjd är 70 cm.
 
Sätter du en ny häck så bör du ändå inte släppa upp den mer än ca 10-15 cm per år annars blir den väldigt gles. Så jag hade behållit den gamla häcken.
 
Säger ungefär som föregående: Glesa bort de allra tjockaste, vänta sedan och se vad som händer under sommaren. Nästa vinter glesar du åter bort en del av de tjockaste. Blir det gluggar kan du fylla i med unga plantor där redan i sommar. Då kan du nästa sommar om behov finns ta bort enstaka av de äldsta och fulaste och sätta nya där.
 
Den gamla häcken är ju extremt väletablerad med rotsystemet, som är stort för att täcka dess fulla storlek. Det gör att den gamla häcken kommer att växa upp betydligt fortare än en ny.
 
Det låter hoppfullt detta!

Häcken är äver 10 meter lång. och beskuren som på bilden nu ungefär. Om jag uppfattar rätt så innebär det att jag borde ta väck minst var tredje av de grövre vid marknivå.

Hur långt ner rekommenderas - 10 cm från backen?
Tidigare beskärning var av utrymmesskäl för några dagar sedan - men blir det rätt att kapa de största stammarna nu i januari/februari?
 
Du kan gärna vänta med beskärningen till den börjar tända - april / maj. Denna hårda vindkyla vi har nu är att utmana ödet även om ligustern är härdig. Var glad för den gamla väletablerade häcken! 10 cm höjd på snitten låter bra. Beskär sidorna hårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.