Rensade förrådet härom dagen och hittade då ett gammalt verktyg som verkar vara en hyvel av något slag med ett smalt stål och anhåll precis bredvid. Någon som vet vad det kallas, vad det används till och ungefär hur gammalt det kan tänkas vara?
(Huset byggdes 1939 av en timmerman/snickare som dessutom verkar ha haft fin/möbel-snickeri som hobby om det kan vara till någon hjälp)
Gammal hyvel med smalt stål på träanhåll, troligen för fin- eller möbelsnickeri från tidigt 1900-tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal hyvel med smalt stål och anhåll, möjligen från 1930-talet, hittad i ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal hyvel med smalt stål och handtag på ett arbetsbänk, troligen från snickarens verktygssamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Hyvel för att göra spår (not) i brädor antar jag.
Illustration av brädor med spår och fjädrar för träkonstruktioner.
 
Den skall du vara rädd om.

Hittade du några extra bett eller andra lösa delar som hör till? Det skall finnas några delar till.
 
Hittade följande tre prylar i lådan som dessutom verkar vara orginallådan, dock sliten och utan lock. Sliten trä låda märkt "Stanley" med gamla verktyg; ett trähandtag och två metallföremål framför på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 3 till
  • Laddar…
M m97tojo skrev:
Hittade följande tre prylar i lådan som dessutom verkar vara orginallådan, dock sliten och utan lock. [bild]
Fina grejer!
 
Den där ska du vara glad att du har. Kan du göra egna fönsterbågar.
 
C
Vill ha :p
 
Där är det justerbara anhållet och sidoskäret och skruvmejseln. Satsen med olika bett och det andra djupstoppet fattas ännu men de går att nytillverka om det kniper.
 
Det var ju roligt att höra att det verkar vara något som har samlarvärde för de som är intresserade. Vad mig bekommer så är jag måttligt begeistrad och den samlar mest damm om jag ska vara ärlig så är det någon som är intresserad så är jag öppen för förslag, helst från någon som samlar och är genuint intresserad och inte bara kränger den vidare på blocket.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Inte bara samlarvärde.
Det är ett i högsta grad användbart verktyg då man håller på med restaureringsarbete och behöver fuska ihop korta längder av udda profiler som är för korta för att det skall löna sig att slipa bett till vertkalfräsen för den profilen.
Också då man skall ha profiler i bitar som sitter fast och inte går att köra på vertikalfräsen av den orsaken.
 
M m97tojo skrev:
Det var ju roligt att höra att det verkar vara något som har samlarvärde för de som är intresserade. Vad mig bekommer så är jag måttligt begeistrad och den samlar mest damm om jag ska vara ärlig så är det någon som är intresserad så är jag öppen för förslag, helst från någon som samlar och är genuint intresserad och inte bara kränger den vidare på blocket.
Jag har en likadan 45:a, tyvärr inte i lika fint skick, och den är som flera skrivit ett väldigt användbart verktyg. Tack vare skicket och originallåda så får du nog bra för den på tradera. Hade det varit en rejäl uppsättning stål till den också så hade värdet åkt upp ytterligare.
 
Om den var mer komplett skulle jag vara intresserad. En komplett går att köpa för ungefär 3000 - 4000 kr.
 
det är en stanley kombinationshyvel no 45 har lådan med stål också ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.