Hej!

Jag har köpt ett hus som har vattenburet värmeysytem, vet ej när det är men typ från 60 talet med gamla stora gjutjärnsradiatorer. Systemet har blivit urtappat då bostaden bara varit sommarboende de senste åren. Två elemetnt har även läckt vid ett par lock. Hur går jag tillväga när jag ska kontrollera systemet? Vi ska sätt in bergvärme och vill behålla de gamla radiatorerna då de har stor yta + ser bra ut. Måste de fyllas med vatten för att provtryckas? Ska jag byta alla ledningar?

Tacksam för svar!

Mvh
 
Ett alternativ borde väl vara att fylla upp systemet med vatten och med hjälp av lämplig manometer vid normalt driftstryck se om trycket hålls uppe. Har du en elpanna eller liknande brukar ju dessa vara inbyggda. Samtidigt som du fyllt på gäller det att köra okulärbesiktning på samtliga element och krypa runt och inspektera de ledningar som går att se. Kör du tryckluft borde du likaså kunna se om trycket faller men istället för okulärbesiktning får du krypa runt och lyssna. Finns en hel del trådar på forumet om olika aspekter med provtryck med tryckluft så bilda dig en egen uppfattning innan du sätter igång med detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.