Hej har ett gammalt uttag för tvättmaskin i källaren det är 3 faser nolla o jord som finns inne i kopplingdosan 1.5mm2 och 3 st 10A säkringar i centralen, nu är det draget ut ett vägguttag via en fas nolla o jord, min fråga är går det att ta ut ett till uttag till torktumlare med samma nolla o jord på en av dom lediga faserna,
 
  • Vägguttag med öppen kopplingsdosa ovanför och synliga ledningar, samt en inkopplad stickkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Väggmonterat ELKO RS 2-vägsuttag för två separata faser, vit design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går även komplettera med: Tom installationsdosa för väggmontering av eluttag eller strömbrytare, utan frontplatta.
ifall det inte passar över dosan.
 
Redigerat:
tommib
Ja. Du kan också använda ett uttag med delad brunnständning som är godkänt för tvåfasig anslutning. Elko har ett sådant

https://www.elkatalogen.se/produkter/elko-2-vags-infallt-uttag-440v.html

Det kräver enligt installationsanvisningen en tvåpolig brytare.

Du kan också göra som du tänkte och ta ut ett till utanpåliggande uttag. Doslocket till den där kopplingsdosan bör nog vara skruvat.
 
  • Wow
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja. Du kan också använda ett uttag med delad brunnständning som är godkänt för tvåfasig anslutning. Elko har ett sådant

[länk]

Det kräver enligt installationsanvisningen en tvåpolig brytare.

Du kan också göra som du tänkte och ta ut ett till utanpåliggande uttag. Doslocket till den där kopplingsdosan bör nog vara skruvat.
tommib tommib skrev:
Ja. Du kan också använda ett uttag med delad brunnständning som är godkänt för tvåfasig anslutning. Elko har ett sådant

[länk]

Det kräver enligt installationsanvisningen en tvåpolig brytare.

Du kan också göra som du tänkte och ta ut ett till utanpåliggande uttag. Doslocket till den där kopplingsdosan bör nog vara skruvat.
ok doslocket skruvade jag bara loss för fotot, har för mig att någon skrev att om man ska använda samma nolla i en trefasgrupp så måste det vara en riktigt 3fasgrupp? Hur vet jag det i såfall?
 
tommib
Du mäter så att du har 400 V mellan fasledarna. Man bör också kolla hur det är kopplat i centralen.

Installationen kräver auktorisation enligt lagen, så det blir sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.