Å
Jag har köpt ett hus som är byggt 1979. Det är en gjuten platta under huset. I huset så är det uppreglat och isolerade golv. Jag har en plan att riva en yttervägg som står i huset, bära av den med en stålbalk. Sen sätta ett 3-glas fönsterparti där det i dag är någon form utav uterumsglasdörrar. Fönsterpartiet blir således den nya ”ytterväggen” Men nu har jag upptäkt att golvet i uterummet, är betong under golvplattorna. Jag trodde självklart att även det var isolerat, men gick på en nit. Så nu står jag inför ett litet problem. Jag tror också att plattan som är gjuten är oisolerad, för man isolerade väl aldrig betongplattor förr i tiden? Hur skall jag lättast åtgärda mitt problem? Kan man bara lägga i elvärmeslingor i golvet, flytspackla och sen lägga laminatgolv eller måste jag bila ur betongen som ligger där i dag? Hur kallt blir det om jag struntar i att göra något alls och bara lägga nytt golv över? Uppvärmningen i dag är luftvärmepump/el golvvärme, braskamin och element. Inte det bästa. Men det är så det är.

Interiör av äldre hus med trägolv och vita väggar, två fönster ser ut mot ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett inomhusrum med trägolv och tre väggmonterade fönster mot ett snötäckt uterum, med en radiator och ett mörkt objekt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uterum med träväggar och glaspartier, trägolv över betongplatta; potentiellt oisolerat, planerat för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uterum med trädgårdssyn, träpaneler och oisolerat betonggolv under träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning med pågående renovering, inklusive en halvriven vägg, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med uppreglat och isolerat golv under konstruktion, synlig betong och avlägsnat klinker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av enplanshus med markerat område för renovering inklusive planlösning och fasadvy mot öster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Å
Testar igen
 
BirgitS
Å Åminne skrev:
Men nu har jag upptäkt att golvet i uterummet, är betong under golvplattorna. Jag trodde självklart att även det var isolerat, men gick på en nit. Så nu står jag inför ett litet problem. Jag tror också att plattan som är gjuten är oisolerad, för man isolerade väl aldrig betongplattor förr i tiden?
Det brukade man nog inte göra på 70-talet. Om du inte har papper på hur ditt hus är uppbyggt så bör det finnas bygglovshandlingar på finnas på kommunens byggkontor.
Kanske står något matnyttigt i artikeln om 70-talshus: https://www.byggahus.se/bygga/1970-talshusens-arkitektur-konstruktion-inredning

Å Åminne skrev:
Kan man bara lägga i elvärmeslingor i golvet, flytspackla och sen lägga laminatgolv eller måste jag bila ur betongen som ligger där i dag?
Att lägga in elvärme i oisolerade golv blir dyrt i drift eftersom en stor del av den tillförda energin kommer att värma upp marken. Element och luft/luft-värmepumpar är mer effektiva. När huset var nytt hade man inneskor eller tofflor under den kalla årstiden.

Du behöver nog se över isolering i den nya väggen mot trädgården och taket också för en inglasad uteplats behöver inget sånt.
 
Det går nog inte att säga något entydigt om 70-talshus och oisolerade betongplattor. De flesta som är byggda i början av 70-talet saknar isolering, och sedan blir det allt vanligare mot slutet. De som även i början av 70-talet kostade på grunden en ordentlig projektering, byggde rätt från början.
Problemet med oisolerade plattor i uppvärmda utrymmen är att inneluftens vattenånga lätt kondenserar i betongen vilket skapar en konstant fuktig miljö. Man kan då inte lägga organiska material direkt på betongen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.