Hej! Är detta ett såkallat "trägolv" eller undergolv? Är det värt att ta tillvara på och fräscha upp, vad tror ni?
 
  • Trägolv med skada och exponerat underlag, mätsticka, byggavfall, renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med skador, röta och trasiga bräder nära en dörröppning, renoverings- eller reparationsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte att det blir bra att försök med någon renovering. Redan nu så har det lagts i en bit då springan är stor, Nej ut med det och lägg ett nytt av typ ni vill ha, då kommer ni att bli nöjda. Klart mera jobb men tänk inte på det
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det går ju att ta upp golvet och lägga tillbaks det på ett ordnat sätt och komplettera med en passande bräda på slutet.
Annars får ni sälja golvet. Självklart ska det återanvändas på nåt sätt.
 
  • Gilla
Robin Nystrom
  • Laddar…
Det är ju spikat rakt igenom golvet. Linjeringsstrecket syns. Underlagsgolv.
Lägg nytt.
 
Mitt golv från 1876 är också spikat uppifrån. Det är inget undergolv...
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är ju spikat rakt igenom golvet. Linjeringsstrecket syns. Underlagsgolv.
Lägg nytt.
Möjligt att du har rätt, tyckte de såg så bred ut jämfört med dom flesta undergolv man sett. Sett och förstår att många är imot att repa upp just undergolv, varför? Vad är nackdelen?
 
tensiden tensiden skrev:
Allt beror på hur "perfekt" du vill ha resultatet. Se mitt inlägg i en äldre tråd. [länk]
Är ju charmen med gamla golv, hade vi vilja ha det "perfekt" hade vi självklart lagt nytt från grunden, vad är skillnaden ifall det skulle vara ett "undergolv" eller "trägolv" rent praktiskt? Sett att många som du själv skrev i ditt inlägg i andra tråden att folk har en tendens att vilja kasta/lägga nytt så fort det är ett undergolv.
 

Bästa svaret

Robin Nystrom Robin Nystrom skrev:
Är ju charmen med gamla golv, hade vi vilja ha det "perfekt" hade vi självklart lagt nytt från grunden, vad är skillnaden ifall det skulle vara ett "undergolv" eller "trägolv" rent praktiskt? Sett att många som du själv skrev i ditt inlägg i andra tråden att folk har en tendens att vilja kasta/lägga nytt så fort det är ett undergolv.
Oftast ”fulare”. Smalare plank, inte lika hög kvalitet, mer springor och spikar osv. i undergolv.

Men som sagt, jag tycker att mer än halva charmen med de golv som har skavanker är just spåren av vad som varit förr. Våra golv är fulla med spikmärken och annat från gamla eldstäder, väggar mm. Det ger en bild av var det en gång i tiden funnits trappor och annat som försvunnit. En sak i ett hus från 1800-talet, men i en kåk den 70-talet hade jag inte gillat det.
 
  • Gilla
Robin Nystrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.