Har tagit fram och slipat ett gammalt trägolv. I hus byggt 1893.
Nedervåningen.

De som slipade golvet har tätat vissa sprickor med någon form av material, vet inte vad.
Se första bilden!
På andra ställen är det fortfarande sprickor. Varför de bara tätat på vissa ställen och inte på andra har jag ingen aning om.
Sticker jag ner en skruvmejsel i vissa sprickor finns inget stopp utan jag kommer ända ner i bjälklaget.
Spånet. Eller vad det nu finns under golvet.

Hur bör jag göra? Låta täta alla sprickor eller låta det vara som det är?
Finns det något negativt med att ha sprickor ända ner i bjälklaget?
Blåser det in en massa olämpligt "skit" i inomhusluften?
Får ner en massa skurvatten i spån etc när jag såpaskurar golven och som kan leda till fukt i bjälklaget osv?

Tacksam för goda råd hur jag bör göra med dessa sprickor!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det dina undergolv från tidigare trådar? Jag gissar att de hade många grova flisningar som golvsnickarna "band" ihop för att inte flisa mer.

Om det inte finns genomgående spikar borde golvet ha not/spont eller not/lösfjäder och då borde du inte kunna köra skruvmejsel rakt genom.

Att en slipning inte skulle fixa sprickor och springor måste du ha vetat. Om du skall täppa igen sprickorna kommer det kosta pengar. Golvet ser ut att ha oregelebunda sprickor och springor, så notning tror jag inte blir snyggt.
Det borde gå att fräsa ner lister, men är lite osäker på hur det fungerar om golvet saknar spont eller lösfjäder. Listen bör få stöd underifrån. Vi hade tidigare några kilade furugolv som jag tror de listade pga att de stora plankorna (30 cm breda) krympte mer än vad som var praktiskt. Golven lär behöva slipas igen för att få listning i nivå med golvet.

Är tveksam om lämpligheten att såpskura detta golv.

De du anlitade för slipningen borde ha svar på dina frågor då de sett golven i verklighet.
 
Tack för svar!

Klart jag visste att slipning inte skulle fixa springor och sprickor.
Undrar mer hur jag ska agera nu.
Om jag kan ha sprickor/springor kvar eller om jag måste fylla igen/täta på något sätt.

Vad gäller såpaskurning så kanske det vatten som rinner ner torkar tämligen snabbt?!
Torkar inte spån, som jag utgår ifrån finns där under, ganska snabbt?
Jag menar, det blir ju inte fukttillförsel hela tiden utan borde kunna torka upp mellan såpningarna.
Eller, kanske tänker jag fel..

Vet inte hur golvet är byggt, men på vissa ställen kan jag köra skruvmejseln rakt igenom.
Ner i bjälklaget.
 
Varför är du förresten tveksam om lämpligheten att såpaskura detta golv?
Med tanke på att fukt kommer ner i bjälklaget? Eller någon annan orsak?
 
Stina71 skrev:
Tack för svar!

Vad gäller såpaskurning så kanske det vatten som rinner ner torkar tämligen snabbt?!
Torkar inte spån, som jag utgår ifrån finns där under, ganska snabbt?
Jag menar, det blir ju inte fukttillförsel hela tiden utan borde kunna torka upp mellan såpningarna.
Eller, kanske tänker jag fel..
Jag tror inte att blöt sågspån torkar speciellt snabbt i ett instängt utrymme. Risken är stor att det börjar mögla och ruttna innan fukten har försvunnit.
Kanske någon med erfarenhet från skurgolv kan svara på om de var isolerade?
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Det var väl den rustika gamla känslan du/ni ville ha på golvet? Torrskura golvet om du är orolig för att det ska rinna vatten mellan...
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jag tror inte heller det är någon höjdare att hälla ner massa vatten i sågspånet.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Skurar man med förstånd så inte dränker man isoleringen under så att det far illa.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Så här tänker jag..
Man måste väl ha skurat dessa golv även förr i tiden?!
Alltså blött ner dem och redan då riskerat att få ner vatten i spån etc.
Eller hur sjutton rengjorde man golven förr?! Trodde såpaskurning var det som gällde förr..

Torrskurning, vad menar du med det Jonatan79? Har ingen kunskap om detta..

Någon med erfarenhet av såpaskurning av gamla trägolv med springor/sprickor och spån etc i bjälklaget under?
Hur gör ni? Vågar man såpaskura golvet när det har springor/sprickor eller kan jag skapa problem med mögel etc i isoleringen under golvet?

Tacksam för fler inspel!
 
Stina71 skrev:
Så här tänker jag..
Man måste väl ha skurat dessa golv även förr i tiden?!
Alltså blött ner dem och redan då riskerat att få ner vatten i spån etc.
Eller hur sjutton rengjorde man golven förr?! Trodde såpaskurning var det som gällde förr..
Vi måste komma ihåg att skurgolven var vanligast i kök där det arbetades mycket och vedspisen brann nästan hela dagen. Jag har hört att köksgolven skurades ofta, typ varje vecka.

Eldstaden i ett hus med torpargrund står i backen och vid ihållande eldande torkas luften i torpargrunden upp och torkar golvet även underifrån. Golven saknade isolering vilket gjorde att luftgenomflödet var bra. Springor/glipor ville man inte ha i golvet då möss kan ta sig in den vägen.
Skurning var och är en väldigt hygienisk städmetod som inte virvlar upp damm som hamnar i maten m.m.

Om du tror att du kan fixa skurningen utan att drälla mängder med vatten, så kör!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.