Ett av alla rum i vårt rätt stora gamla hus ska äntligen få riktiga innerväggar. Vlka lager behövs mellan tapet och timmer?

Frun som inte inte bygger själv
men gärna letar fakta på nätet
/Marie
 
om Timret är någorlunda jämt och rakt så räcker det nog med gipsskiva o sen tapet
 
Redigerat:
Själv är jag lite sugen på att prova lerklina väggar när nästa rum ska renoveras. Lär stämma både i tidsmässig stil och bli ganska tätt och fint.
 
Lerklining är oslagbart.
Gips har sina fördelar men är ett dött material (vilket f ö är själva poängen)
Är det en ren stomme eller hur ser det ut? Nyrest? Hur ser det ut nu?

Ge oss en bild på huset vetja :)
 
Huset är byggt på 1700 talet och övervåningen med det aktuella rummet, på 1800talet.
Det blir gips, problemet var att timmret går i vågor. Leran tas bort.
Det finns bilder på Face book! Marie Ekerljung är namnet, jag ska fixa så att bilderna går att se för alla!
Tack för alla svar!
 
Om man tar bort lerkliningen så blir huset garanterat otätt. Jag vet. Om du dessutom reglar upp väggarna för gips och tar bort leran så kommer det att vissla och blåsa mellan väggytorna och därmed får du kalla innerväggar. Timmer är buligt men för de flesta byggnadsvårdare är det ett mindre problem. Plywood är ett utmärkt material som följer väggarna och du får behålla 1700-tals charmen i huset.
 
håller med Gafsan. Även om ni tycker att det är för mycket jobb att lerklina på nytt så finns det ingen anledning att ta bort den befintliga leran.
 
Så är det säkert, men jag får inte bestämma, därför blir det plast och isolering.
 
MarieEkerljung skrev:
Så är det säkert, men jag får inte bestämma, därför blir det plast och isolering.
Förlåt jag var dåligt uppdaterad. Leran är kvar!!! Det känns BRA!
 
:)
Det låter bra! Vi tog bort i en kammare i bagarstugan, visserligen satt den inte fast på så många ställen och den skulle inte hinna torka innan vintern, men idag hade jag gjort annorlunda.
 
Bagarstuga? Spännande!
 
Ja vi renoverar en hel gård så vi har många spännande saker att fixa. ;)
 
Ja, jisses. Leran rasade när vi renoverade vårt sovrum. Inte nog med att det blev otätt, det är ett idealiskt hem för möss också. Mycket tassande i såten har vi. I nybygget håller vi oss till lera i de flesta rum.
 
Då regerar leran! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.