Så, nu äntligen har vi hittat vårt lilla torp 1870-tal. Vi har rivit av väggarna i sovrummet CA 11 m2 golvyta och tängte börja där. Ser bra ut! Timmrad vägg med stående timmer i mellanvägg, mossa i timmerskarvarna.
Så nu börjar ing-konsten.
1. skrapa rent och ta bort spik
2. Tjärpapp mot timmret
3 regla nytt med 45/45 och isolera c/c 45 insida. Hur fästa reglar??
4.spån eller gips (folie???)
5. måla med plastfärg

Är detta ett bra koncept?
Stol
 
S
skall du isolera utvändigt??
blir lite med 45a i väggen.
ingen plast i gamla hus. bara vindpapp
 
Varför plastfärg?
 
Åk till biblioteket och låna på dej några böcker om gamla hus alternativt köp några. Då kan du bilda dej en egen uppfattning om hur gamla hus fungerar. Du kommer få lika många olika tips här som det finns användare.

2. Tjärpapp mot timmret
Varför ska du ha tjärpapp här? Menar du hydreringspapp?

3 regla nytt med 45/45 och isolera c/c 45 insida. Hur fästa reglar??
Kommer du tilläggsisolera utsidan någon gång? Att isolera insidan av en timmervägg är inte att rekommendera.

4.spån eller gips (folie???)
Jag rekommenderar panelbeklädnad. Jag tycker att gipsade väggar förtar tjusningen med ett gammalt hus men har du reglat upp 45*45 kan du fästa vad du vill.

5. måla med plastfärg
Varför måla med plastfärg? och var? på gipsen?
 
Att isolera på insidan är att föredra då behåller du proportionerna på huset bra. Har du en tjocklek på 6" på timmret iväggarna så räcker 5cm bra, det viktigaste är att få det vindtätt, så sätt vindpapppå utsidan av timmervägen.
På insidan så kan du sätta upp råplan innandu ev gipsar. Annars fungerar lerklining eller grålumpapp bra i ettlitet torp. Pätlspont iköket och hallen är vanligt också.
 
Hej
Jag håller på med exakt samma sak, mitt hus är byggt någon gång runt 1909. Jag tog tjärpapp mot timmerstommen sen reglade jag upp 45x45 jag tog vinkeljärn och satt fast på väggen sedan satt jag upp reglarna i hörnen med vattenpasset,
Tog sedan ett snöre så att alla reglarna där i mellan kom likadant, väldigt enkelt att fästa med vinkeljärn, ta ca tre på varje sida.
Kan kännas klent men det blir riktigt stadigt när allt kommer på plats.
Efter detta isolerade jag och sedan satt jak upp osb skivor. Om du änvänder dig av osb skivor så måste du ha ett litet mellanrum i skarvarna, jag tar en 50öres mynt och har som mall. Detta gör jag för när gippset skruvas upp så rör sig skivorna under.
Jag har sätt i flera hus hur tapeterna har spruckit efter ca halvår, och detta är osb som ligger tajt ihop.
 
Jag har på mitt torp från 1910 isolerat 45 på utsidan med 45x45 reglar med vindväv på, sedan på insidan har jag spånskivor på väggarna som är spacklade och målade med vanlig väggfärg.

Mina föräldrars hus från samma tid som dom renoverade för 25 år sedan har ungefär samma upplägg och det har funkat bra.
Dom har dock tapet inne.
 
Avråder starkt från att använda tjärpapp i en vägg. Varför? Den är praktiskt taget lika tät som en plast, innehåller dessutom oljeämnen och annat som i alla fall jag inte skulle vilja ha inne i ett hus. Hellre då en vindpapp eller hydreringspapp. I alla de böcker som jag har läst om gamla hus så råder till att tilläggsisolera på utsidan timmerväggen. Skulle gärna få några uppslag på böcker om förordar tilläggsisolering på insidan. Om du ska tilläggsisolera på insidan så välj då en organisk isolering.
 
Varför isolera överhuvudtaget? Är det ett sommartorp så behövs väl ingen isolering. När jag timrade min stuga så hoppade jag att isolera ut- och insida. Inga problem att få värme på vintern. Tar lite tid bara. Men ruggigt charmigt med timret framme.

Har man väl fått upp värmen så håller timret också värmen.

/C
 
Jag bor i ett hus från 1890 där är det tilläggsisolerat på utsidan och sedan panel. På insidan är det endast reglat upp med lister, masonitbitar osv, för att få det plant. Sen har man slagit masonit utanpå det för att kunna tapetsera. Har rivit bort 30cm nertill på alla väggar pga en skada som jag hade i grunden och ingen av väggarna hade några problem med fukt. Nu när jag håller på att bygga tillbaka så sätter jag bara igen på samma sätt. Har också hört att man isolerar timmerhus på utsidan och plast använder man aldrig i väggarna. Som tidigare skriver så behöver man egentligen inte isolera väggarna på ett timmerhus för timmret är isolerande i sig själv. Har en som timmrat ett nytt årerunthus och det är platta med golvvärme och isolerat tak. Varmt och gott fast det har varit -25 ute.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.