Hej alla!

Ett hus som är byggt 1919 - Ganska stora äldre husbocksangrepp samt slarvig takläggning. Dom har helt enkelt spikat rakt genom taket (samt plåten och råsponten - ingen bärläkt) så ni kan gissa hur pass bra det går...

Dock tror jag det finns hopp. Jag sitter mellan valet o kvalet att riva hela skiten eller reparera så gott det går. Det är främst 2-3 takstolar som är helt genomruttna (pga husbocken) samt kanske 5-6 meter råspont. Resten ser ok ut (lite vitmögel -men inget aktivt då jag har ventilerat vinden nu och fuktigheten har sjunkit rejält.

Har ingen lust att sätta in ny fräsh mat åt ev husbock - och isåfall köra med tryckvirke enligt rekommendation (borde inte vara ett problem då jag inte ska isolera vinden).

Tänkte bygga nya takstolar brevid dom gamla och sen ta bort dom mest ruttna därifrån - dra bort den gamla plåten - pappa om taket och sätta bärläkt (finns ingen idag) och sen ny plåt på.

Låter det bra?

Ha det!


/V
 
Jag har en liknande situation i ett höloft som jag ska isolera till hösten. Jag tänkte förstärka takstolarna med nya reglar på båda sidorna. Husbocken är i mitt fall professionellt sanerad, men jag tänkte ändå behandla nya virket med boracol för att vara på den säkra sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.