Hej,

Vi funderar på att göra ett rum till badrum med dusch. Taket är av hyvlad (slät) råspont.

Det är ett gammalt tak, med varierande glipor i taket, dock ingen glipa som är så stor så man ser in till vinden, utan not håller ihop.

Jag är lite osäker på hur vi ska göra för att fuktsäkra. Endera göra ett nytt innertak som är helt tätt, eller behandla trätaket.

Hur skulle ni gjort? Och om det är möjligt att behandla trätaket, hur bör det då göras?

Vill ju inte ha något läckage upp på vinden :)
 
Jag hade satt nytt innertak, med ångspärr om det saknas.
Det kan ju vara ett liknande trätak om ni vill behålla känslan.
 
Om man kör grundfärg mellan planken, och sedan akrylfog, och sedan grundmålar 2ggr till, sedan våtrumsfärg. Sedan taklister som limmas mot trätaket, och silikon mot kaklet. Skulle det bli tätt så det räcker?

Planerar sätta in mekanisk frånluft i badrummet.
 
Sitter det någon ångspärr där?

Akrylfog är aldrig någon hit i ett badrum. Där bör man använda våtrumsanpassade fogar, ex. Casco Aquaseal.
 
GoForIt skrev:
Sitter det någon ångspärr där?

Akrylfog är aldrig någon hit i ett badrum. Där bör man använda våtrumsanpassade fogar, ex. Casco Aquaseal.
Hej, nej ingen ångspärr, jag tänkte att taket skulle målas/fogas så gott det går så det blir relativt ångspärrande.

Jag funderar på att sätta Isover Vario Extra ångbroms på ovansidan av träpanelen, uppe på vinden, fick det rådet av Isover med förtydning att det är bättre än ingenting alls. I så fall fäster jag det på ovansidan av trätaket och upp mot takstolarnas kanter, och sedan lägger jag tillbaka isoleringen.
 
Ja, det kan ju vara en vettig lösning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.