Renoverar gammalt lerstenshus i nordvästra skåne.

Väggarna inne var ursprungligen kalkputsade, den putsen har släppt på många ställen. Tidigare lagningar har gjorts med något innehållande cement. Det är hårt, har inte spruckit särskilt mycket, och sitter hårt fast i lerstenarna. Har än så länge låtit det sitta då jag är rädd att lerstenarna följer med om jag börjar bråka med det...

1. Borde man försöka få bort cementdelarna? Läser att det kan bli problem med att fuktvandringen blockeras?

2. Det mest logiska känns som att putsa med lerputs på lerstenarna. Någon som har praktiska tips om detta? Har tillgång till ett (ännu äldre) lerstenshus som ska rivas så de stenarna kan återanvändas till lerputs föreställer jag mig. Hästbajs och halm finns tillgängligt. Hur lång tid ska jag räkna med att det tar att torka (ca 2 cm lager)? (Grundvärme ca 16 gr i huset, kan komplettera med avfuktare.)

Tacksam för input!
 
Det måste väl vara enklare att använda färsk lera? (Eventuellt lerpulver.)
Jag har glömt min torktid, men gissar på att det tar ungefär två veckor.

Är det bara det ena lagret du skall ha? Då kan det bli för grovt med halm i putsen. Jag använde hästhår.
 
Skulle också anta att det tar ett par veckor att torka men det beror så klart på en massa faktorer, det brukar gå långsamt... Och en avfuktare är bra att ha så här på vintern.

Jag skulle ha försökt få bort cementen även om jag förstår att det känns som ett stort och lite riskabelt jobb.

Inga problem att använda halm i finputsen, kör bara blandaren lite längre än vanligt så blir stråna kortare och mjukare.

Jag har aldrig försökt göra puts av lerstenar så där kan jag dessvärre inte komma med något tips - meddela gärna hur det går om du försöker!
 
Tusen tack för input! Fick lerstensidén då det är vinter, fruset, och jag kanske tänkte få ytskikt på väggarna innan sommaren. Får prova.
Har hittat recept på putsen som anger relativa mängder, vet ni om det gäller vikt eller volym? Känns som det skiljer lite... 😊
 
Brukar vara volymmått i recepten. Vikten mellan lera och halm skiljer ju, som du säger, en hel del :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.