Hej! Vi renoverar vår timmerstuga och har upptäckt (troligtvis gamla) lokala insektsangrepp. På vissa ställen får jag in kniven i timmret ca. 2 cm. Runt om ingreppet är virket fast. Har slagit på timret och låter inte ihåligt så förhoppningsvis är det inte så illa. Har fuktmätt och uppmäter ca.12% fuktighet. Hur skulle ni göra, låta gamla angreppet vara (så som jag sett någon blivit rekommenderad i tidigare tråd) eller rensa ut angripet virke?
Närbild av trä med misstänkta insektsangrepp, där en kniv tränger in i skadat träverk i en timmerstuga under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh,
Noel
 
Du har nog vettigare saker att lägga tid på.
Är orsaken till att det blev blött från början åtgärdat så låt du det vara är min åsikt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Är det inga spår av levande insekter i träet nu, är det förmodligen ett gammalt angrepp precis som du tror. Det viktiga är att du säkerställer att det inte tillförs mer fukt nu, för då hittar de små odjuren snabbt dit igen. Är ursprungsproblemet (läckande fönster, översvämmade hängrännor?) åtgärdat är det bara att slå igen väggen och jobba vidare!
 
Tack för svar! Inga levande (eller döda) insekter har setts. Timret är torrt och mossan som använts till att dreva med är snustorr så det är nog en gammal skada. Nu ska jag lugnt jobba vidare! Och ja, det finns definitivt andra saker att lägga tid på (till exempel att täta mot möss!)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.