Hej,

Vi fick sätta en ny bit syll på vår ena vägg. När jag rev fram för att blotta denna visar det sig att man lämnat den gammal innerväggen och det gamla innertaket som består av panel bakom den nya vägg och takbeklädnaden(gips). Detta verkar vara är ett genomgående tema för alla rum i vårt hus från 1800-talets slut. Då detta även fanns när jag renovera hallen.

Det är väl i sig inget problem förrän man måste börja riva i det. Nu måste jag riva ut en del av det då jag ska lägga nya golv och rikta det. För att komma åt golvet hela vägen in under innerväggen.

Det är ett stort projekt att riva ner allt och börja om från början så att säga.

Hur hade ni gjort?

Det gamla innertaket lutar då huset satt sig under åren och jag förmodar att det var det man ville dölja med ett nytt lägre innertak.
 
  • Delvis rivna väggar och tak i ett gammalt hus visar gamla träpaneler och en ny bit syll som avslöjar husets historiska lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete som visar gammal panel bakom ny väggbeklädnad med synlig syll och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kulle
Ett alternativ är isåfall att såga längs väggarna och fälla in en ny regel som nya och gamla golvet vilar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.