Vad gör jag? Nu har jag ett hus med sand i:)
Hur gör jag när jag reglar och lägger nytt golv
För att få lite isolerat och samtidigt behålla ventilationen
Under huset?
 
Du får nog berätta lite mer om hur det ser ut för att få ett bra svar.
Bild? Skiss?
 
Behålla vilken ventilation? ;)

Normalt sett brukar man säga att det ska vara minst 600 mm mellan trossbotten och marknivå så det är väl bara att sätta igång att gräva. :D

Sedan får du fundera på om du ska täta ventilerna eller om du ska låta dem vara öppna för ventilation. Finns en drös trådar om detta. Plast på backen och sedan är det bara att bygga upp golvet igen. Verkar dock som du saknar syll eller något att lägga bärlinorna på så det får du fixa. Glöm inte att räkna på dimensioneringen för både bärlinor och golvreglar.
 
joflopp skrev:
Normalt sett brukar man säga att det ska vara minst 600 mm mellan trossbotten och marknivå så det är väl bara att sätta igång att gräva. :D
Håller på och gör om ett bjälklag själv, vad är det som gör att det bör vara minst 600mm? Något med fukten, eller är det för att man ska kunna krypa där?
 
Hmm hänger inte med helt här.
Golvreglarna vilar mot torpargrunden och är kapade så att dom får stabilitet från grunden. Men problemet blir väl om jag gräver ner 60cm att stenarna inte längre kan ge stöd.
Är det vad du menar? Förstår inte riktigt.
 
Det är inte helt lätta attt bilda sig rätt uppfattning enbart utifrån bilderna (man skulle vilja se det på plats). Min uppfatning är att du inte har så gott om plats att du kan gräva ur hur mycket som helst. Så mitt råd skulle bli att du gräver så mycket du kan lägger frigolit armerar och gjuter en bottenplatta.

Det tror jag är ett bra alternativ.
 
sa3afc skrev:
Håller på och gör om ett bjälklag själv, vad är det som gör att det bör vara minst 600mm? Något med fukten, eller är det för att man ska kunna krypa där?
Det är ett minimått man kommit fram till, troligen för att de ska vara krypbart för inspektion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.