Hallå.

Går och funderar på om jag har fel på min ventilation här hemma. Får väldigt mycket is på yttertaket på vintern.) http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/167268-isbildning-pa-taket.html )
Har ett hus från 1910, på 2 plan.
Har bara en tilluftsventil som sitter i vardagsrummet där det står en kakelugn, sen finns det bara en frånluft och det är fläkten i badrummet. Sitter oxå en Luftvärmepump på bottenplanet.
Tidigare har tilluftsventilen alltid varit stängd av någon anledning, den står nu öppen helatiden.
Kan detta påverka att jag får isbildning på taket? Tänker om det blir ett väldans övertryck i huset som gör att det går ut mycket varmluft på vinden.
Har planer på att tilläggsisolera men det är väl dumt om man inte har kollat över ventilation först.

Marcus
 
Nu är det konstaterat att det är övertryck i huset, vilket säkert är en bidragande orsak till att det blir varmare på vinden. Det är med andra ord för dåligt med från luft.
Vart ska man sätta in frånluftsventiler? På undervåning eller övervåning? Ska man leda ut frånluften rakt genom yttervägen eller ska man bygga något system så det går ut genom taket?
Har förutom skorsten 2 pipor som kommer upp genom taket, en till avloppet och ytterligare som vi inte hittar vart den går in i huset :S kan det vara en gammal frånluft som är igenbyggd ?
 
Generellt så tar man tilluft i alla vanliga rum och frånluften är från kök, badrum och tvättstugan.
Att Du får is på taket beror nog mest på dålig isolering och mindre på övertrycket, tror jag utan att vara expert på det heller.

Ett gammalt hus ventilerades genom att man eldade i kakelugnar, köksspisar etc, senare hus ventilerades genom att man eldade en panna, sätter man el-värme i ett sånt hus försämras ventilationen.
Tilluft i gamla hus fick man genom otäta fönster och dörrar och andra ställen också, byter man fönster och dörrar samt tätar huset kan man också få sämre ventilation.
 
Okej. Fönster och dörrar och panel är ju utbytta men har ju fortfarande en kakelugn, så igår att dom hade satt igen frånluften från tvättstugan med isolering så det plockade jag bort. Får bli och se över ventilationen till sommaren. Men det kommer nog bli ett par tilluftsventilen i alla rum. Och se över frånluften som finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.