K
Har kommit över en pall antikt handslaget tegel som jag tänkte mura upp till fin mur runt ett växthus.

Nu sa en granne att det där kommer inte att tåla frost.. man skulle tydligen ha nytt speciellt frostsäkert tegel..

Hur som helst, hur farligt är det med frost på detta tegel? Det har ju antagligen suttit på ett hus tidigare.

Vad är faran men tegel som inte är frostsäkert? Bör jag tänka på något speciellt när jag murar med det?
 
M
är inte alls expert på området, men om du inte får något bättre svar:

Teglet ska nog klara sig fint så länge det befinner sig en decimeter över mark. Däremot så klarar det inte att ligga direkt på mark pga frostskadorna som uppstår.

Skorstenar är ju mig veterligen byggda av samma sorts tegel, och klarar sig utmärkt, men det står ju inte så mycket vatten på dem när frosten kommer.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Håll vatten borta från teglet så lär det fungera.

/ATW
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Handslaget talar bara om hur det är format. Det är bränningen med påföljande sintring som är det viktiga. Testa att slå en hammare försiktigt mot en sten. Låter det ”pling-pling” är det hårt bränt och troligtvis frostsäkert. Låter det ”plock-plock” är det bränt som baktegel/murtegel och suger då fukt spm sedan blir frostsprängning.
Jag har själv handslaget skorstenstegel liggande ute. Detta är hårdbränt och klarar frost. Under tak har jag baktegel som klarar frosten tak vare att det inte blir utsatt för direkt regn eller markfukt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Volymvikten ökar med bränntemperaturen. Genom att mäta teglets volymvikt kan man få en ungefärlig uppfattning om hur hårt bränt teglet är. Om det är fulltegel (dvs utan hål) och volymvikten ligger runt 1,8 kg/dm3 kan du utgå från att det inte är särskilt frostkänsligt tegel. Allt tegel har en förmåga att suga upp fukt så det gäller att begränsa risken. Distans till marken och ordentliga taksprång brukar räcka.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K
Tack så jättemycket för era svar! Ska undersöka volymvikten imorgon. Får se hur mycket takutsprång jag kan ordna med, men jag kan ju försöka lägga en ordentlig dropplåt under glasen.

En bekant föreslog att jag skulle lacka dem på utsidan för att avrinningen skulle bli ännu bättre. Kokt linolja kanske..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.