Hej!

Jag ska renovera mitt kök och vill ha ett nytt golv med nytt golvbjälklag. Anledningen till att jag vill byta ut det gamla bjälklaget är att det är snett, dragigt och kallt. Jag har dessutom planer på att lägga vattenburen golvvärme.

Efter att ha öppnat upp och förstått hur nuvarande konstruktionen ser ut är jag rådvill till hur jag ska göra.

Nuvarande konstruktion är stora bjälkar som ligger direkt på marken med jord och sten mellan och under. Trägolvet är sedan spikat på brädor som ligger på bjälkarna.


Rummet är 6x3.5m och jordmassan ner till berggrunden är ca 0,7m. Om jag ska regla upp ett nytt golv med luftspalt på några dm undertill, innebär det att jag för hand måste skyffla ut ca 15 m³ jord och sten ut genom fönstret. Det känns som ett orimligt projekt.


Finns det några andra möjligheter?

Kan jag gjuta en platta inne i huset eller låta de gamla bjälkarna ligga kvar och sedan rikta upp dem och tilläggsisolera?

/Henrik
 
Jag antar att det är ett gammalt hus du har. Ett förslag är att gräva ut så mycket du kan/orkar  och fyll med lecakulor, dessa är kapilärbrytande och lite isolerande samtidigt som de förmar sej efter eventuella oregelbundna grundstenar. Beroende på utrymmes tillgänglighet kan du sedan lägga isolering typ frigolit och sedan gjuta på detta samt lägga i golvvärme som beskrivs i många andra trådar här på forumet.

plexi

Mod: Viktigt är att ta bort allt organiskt material om du ska gjuta!
 
Gräv ur ett par decimeter och gjut med EPS cement. En blandning av cement och "frigolit"-kulor som i ett moment ger dig en platta som är isolerande och kapillärbrytande. Sen kan du lägga golvvärmen i ett avjämningsskikt ovanpå.

/Roger
 
rent spontant känns EPS-cement som en dyr historia.
Nån som har pris på prylarna?

Kan man inte köpa lösa frigolitkulor och blanda ner i vanlig betong?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.