Min hus som gränsar till grannen har ca 2m till tomtgränsen, har alltid varit så sen de byggdes -76 :) men, påbyggt på det finns det ett förråd som täcker de sista 2m o står på tomtgränsen istället. Enligt säljaren byggdes det i samband ned huset för snart 40år sen, men finns inte med på byggritningarna.
Är detta ok eller bör ja skriva några papper med nuvarande granne på att de är ok?

Saken e den att grannen e över 80 år o bryr sig inte den minsta om förrådet...men hur blir det när hon flyttar o nya grannar flyttar in?

DSC_2097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_2099.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ärendet anses väl som preskriberat och det är väl inte så mycket att orda om - En ny ägare kan väl inte kräva att du river något som är preskriberat och som dessutom stod där när dom köpte grannhuset?
Tycker dom att ditt förråd stör får dom väl strunta i att köpa huset?
Vill du skriva något med granne så kör på, men jag tror inte att det påverkar något.

Däremot är ju du skyldig som fastighetsägare att se till att samtliga uppgifter hos byggnadskontoret stämmer, dvs, du skulle ha kontrollerat om bygglov och eventuella tillstånd fanns när du köpte fastigheten och således uppdatera dessa om felaktiga. Var ärendet redan preskriberat då så skulle jag inte fundera mer över det.

Själv så sitter mitt uthus ihop med grannens rakt över tomtgränsen. Jag kikade på ritningarna hos stadsbyggnadskontoret och noterade att det fanns med men upplevde det ändå som konstigt. Tills jag hittade ett vitesföreläggande från tidigt -80 med en bot för fuskbygge lämnat av tidigare ägare. Ärendet är således avslutat! =)

Notera att jag bara skriver efter sunt förnuft och inte baserat detta på någon form av expertkunskap. Andra mer kunniga får mer än gärna fylla på.
 
Jag har nästan samma situation hemma. Grannens garage är utbyggt hela vägen till tomtgräns. Taket skjuter ut över min tomt och ockuperar min luft.

Jag kan inte se vad jag skulle kunna göra åt det, det är ju inte rimligt att begära att grannen ska bygga om huset. Hade jag ägt tomten när utbyggnaden gjordes hade jag såklart sagt nej till att ha takfoten över min tomt, men om jag av någon anledning skulle börja bråka med mina trevliga grannar om det här misstänker jag att det skulle landa i ett officialservitut som ger dem rätt att behålla huset som det är, och som skulle kosta en massa pengar för oss båda.
 
Ja kan ju inte bevisa att det är 40år gammalt :)

Ja har inte tänkt på det själv fören en polare va hemma häromdan o frågade om det fanns skrivna papper med grannens underskrift på byggnadskontoret (eller nått sånt). Tydligen rätt vanligt när de kommer nya grannar att det ska gnällas, även om det såg ut så INNAN man köpte huset.
Håller med om att, gillar man inte de får man väl leta efter nått annat, men så tänker inte alla :)
 
Jo, det går lätt att bevisa, i gamla flygbilder. Lantmäteriet fotograferar hela landet med 5-10 års mellanrum.

Om bygget står på din sida gränsen men inte in på grannens fastighet är det nog inte mycket en ny ägare kan göra. Om det däremot sticker in PÅ deras fastighet så kan det eventuellt bli en annan fråga. Du kanske inte blir tvungen att riva den, och din granne FÅR inte riva det som sticker in på deras mark, men det kan bli någon annan sorts lösning (avtalsservitut, fastighetsreglering av en markremsa, eller något i den stilen.

Om jag inte minns fel så gäller ett skrivet avtal mellan grannar BARA mellan fastighetsägarna, dvs det följer inte med till en ny ägare av den ena fastigheten. Om man vill att ett avtal ska följa med fastigheten, så får man upprätta ett avtalsservitut, som skrivs in i fastighetsregistret.
 
Ok, jo de nämnde polaren med att det räcker inte med ett skrivet papper grannar emellan, utan måste "registreras" nånstans :)
 
harry73
Det är kommunen som ska bevisa att förrådet inte är äldre än tio år. Så om det inte finns flygfoton är det kommunens problem inte dit.

Även om det står på grannfastigheten behöver du inte riva det om det är äldre än 10 år.

Jag skulle inte oroa mig för mycket och bara fortsätta att leva.

Det endaste som kan vara bra att ha är ett avtalsservitut med grannen att du får vara på hans tomt för att utföra underhållsarbeten på förrådet.
 
Servitut fyller ingen funktion om inte du byggt inne på grannens tomt.

Att överhuvudtaget ha papper med grannen på ett sådant här bygge fyller ingen funktion. Detta är uteslutande en fråga för stadsbyggnadskontoret, men eftersom det är preskiberat kan de inte kräva rivning eller byggsanktionsavgift.

Det man kan avtala med en granne är om du vill bygga en friggebod (friggebod är fristående, inte ihopbyggd med huset). Om en sådan skall placeras närmare gränsen än 4,5m så är den bara bygglovsfri om grannen godkänner placeringen.

Det andra fallet där en granne kan behöva "godkänna" är om du begär bygglov för det här svartbygget för att det ligger nära gränsen. Då kommer stadsbyggnadskontoret att gå ut med ett grannehörande där grannen får ge sin syn på bygget. Den synpunkten är sedan en del av beslutsmaterialet för bygglovet. Bygglovet kan godkännas även om grannen motsätter sig, och det kan avslås även om grannen tycker att det är bra.

Och oavsett om grannen ogillar eller gillar planerna så kan grannen överklaga bygglovet om det beviljas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.