Hej!
Vi håller på att renovera badrummet och mitt i så blev vi avbrutna av diverse anledningar. Detta resulterade i att vi nu har gammalt fix som torkat in ORDENTLIGT på våra klinkerplattor. Och då är det inte stora klumpar utan mer smått skit som mer ser ut som prickar (se bild). Vi har provat med mirakeltrasa, de hjälper inte. Vi har provat med varmt vatten och tvål, hjälper inte. Har t o m provat med svinto, vilket fungerar om man skrubbar tills fingrar, händer och armar trillar av... Snälla, säg att någon här sitter på nått mirakeltips om hur man kan få bort fix som suttit alldeles för länge...
 
  • En närbild av klinkerplattor med små, torkade fixfläckar som ser ut som prickar på den gråa ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klinkerrent, syra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T
Ser fan ingen fix på plattan:thinking: Även om fix har suttit länge och brunnit färdigt så så är det inget problem att ta bort detta, bara en våt fibertrasa/mirakeltrasa och gnugga väck.
 
T tank77 skrev:
Ser fan ingen fix på plattan:thinking: Även om fix har suttit länge och brunnit färdigt så så är det inget problem att ta bort detta, bara en våt fibertrasa/mirakeltrasa och gnugga väck.
Alla dom svarta prickarna du ser på bilden är gammalt fix. Plattorna ska se ut som dom gör uppe i överkant på bilden....
Har provat med mirakeltrasa och de händer typ ingenting med det...
 
Vad gör all fixen ovanpå plattorna? Den ska ju va under, det är inte fog du menar?
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Vad gör all fixen ovanpå plattorna? Den ska ju va under, det är inte fog du menar?
Nej det är fix jag menar, har inte lagt fog än...
 
Stefan N Stefan N skrev:
Klinkerrent, syra.
Kan man ha detta på klinkerplattor? Det står att man först måste använda ett impregneringsmedel på torrpressade klinkerplattor och det är tydligen dom flesta...
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Finns mängder av olika rengöringsmedel för detta...

T.ex

[länk]
Går detta att använda på klinkerplattor?
 
  • Gilla
Mheiskanen
  • Laddar…
M Malinbostrom skrev:
Går detta att använda på klinkerplattor?
Går du in på länken och läser, så... JA ;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Går du in på länken och läser, så... JA ;)
Tack! Är helt grön på allt sånt här så bättre att fråga en extra gång än att chansa känner jag
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
M Malinbostrom skrev:
Tack! Är helt grön på allt sånt här så bättre att fråga en extra gång än att chansa känner jag
Självklart...

Annars är det bästa att du uppsöker en renodlad kakelbutik och får proffshjälp på plats.

Jag har själv ingen personlig erfarenhet av några sådana här medel då jag alltid rengör eventuellt kladd direkt i samband med sättningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.