Jag har en 70-tals villa som fram till 2007 hade en oljepanna som då bytes mot en luft/vattenpump från NIBE.

Innedelen har ett fint rött expansionskärl på undersidan, som brukligt.

På vinden finns ett expansionskärl från det gamla systemet kvar, och rör upp till detta går i nischen längst murstocken. (se bild).

En nisch längst en murstock med två rör, ett grönt och ett galvaniserat, samt ledningar som går genom nischen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett av rören har fått agera kabelrör till en Honeywell innegivare, som inte var inkopplad när vi flytta in. Som synes finns detta rör även i taket i pannrummet där kabeln kommer ner.
Bild på ett pannrums innertak med två rör, ett galvaniserat och ett grönt, samt en kabel genomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upp i mitt tak går således 2 rör, ett galvat, och ett grönt. Det galvade misstänkter jag är det som expansionskärlet vilar på uppe på vinden. Det gröna är av samma typ som jag har i mitt bjälklag som är till värmesystemet.

Två rör i en hörna, ett grönt och ett galvaniserat, mot en bakgrund av gul isolering och tapeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill så klart ta bort dessa rören, som jag inte tycker används??
Så nu till det jag undrar över.
Till att börja med, hur fungerade detta en gång? Hur många rör gick upp till detta exp.kärl? Hur funkade systemet? Kan det förklara det gröna röret?

Var bör det gröna röret ta vägen nere i bjälklaget? Som synes så dyker detta inte upp i taket sidan om "kabelröret". Är detta skarvat på mina värmerör ännu? Tycker att mitt värmesystem borde vara slutet mot mitt exp.kärl på innedelen, och inte gå upp på vinden. Röret är inte varmt.

Som synes på taket i pannrummet, är där ren gips, inte sotig alls. Hur såg taken ut i ett pannrumm med oljeeldning? Var detta lika sotigt som där är i pannrum med ved/pellets? Jag funderar på om det i samband med att man tog bort oljan, kopplade bort dessa rör, för att därefter gipsa om taket?

Avslutningsvis, japp jag har koll på läckan längst med murstocken.

Någon som har erfarenhet av detta?
 
H
Å den gamla tiden sattes exspansion på vinden s.k öppen exspansion med ett rör ut genom taket, från pannan gick det ett rör till botten av kärlet och ca 10 - 15 ca på sidan om det gick ett rör ner till källare, ett skvallerrör för att veta att kärlet var fullt när vatten fylldes på. Alla dom rören ska kapas bort vid installation av slutet system och det är dom säkert men inte skrotade ,
Tur för dig med innegivaren, du ska veta att ovan din gips kan det vara eternittak som var en brandklassning förr vid olja och vedeldning och nästan omöjligt att ta bort med en massa rör och annat skruvat i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.