Har ett garage med ett 54 år gammalt eternittak på som är i väldigt dåligt skick. Mängder med sprickor och hål i det. Måste vara det sämsta taktäckningsmaterialet som funnits på marknaden i modern tid. Ett orört tegeltak hade varit i bättre skick.

Hursom. Eternit = asbest. Vad finns det för lagar och bestämmelser kring arbetet att riva ned det och dumpningen av det? Det är en metersplattor så det känns inte svårt att göra det själv, men vill ändå hålla mig inom lagens gränser.
 
Reglerna för privatperson är mindre stränga än de för företag. Här är en länk till vad Örebro kommun skriver http://www.orebro.se/1540.html.
Sammanfattat kan man säga, hantera dem så att det inte dammar.

Jag tog ner mitt tak i sommar och de fick jag lämna på återvinningscentralen. Hör med din innan du kommer dit med ett lass.
 
Tja, har det inte hänt något på senaste tiden så är det bara för dig att gå upp och riva ner det. Alla bestämmelser gäller om du tar en firma som gör det. Som privatperson får du hålla på med det hur som helst.

Och för att förekomma diskussionen som kommer följa: Nej, eterniten är fullständigt ofarlig så länge du inte sågar eller borrar i den. Det är dammet som är farligt.

Nu kommer du väl bryta i den när du tar ner den och det är ju någonstans mitt emellan. När jag rev ner fattiglapparna som satt på huset jag rev här hemma så hade jag en mask på mig. Vattna är ju ett alternativ också. Lägg dessutom till att det är kanske mer eller mindre enda asbestjobbet du kommer göra under ditt liv. Inte ens när man byter brromsklossar på bilen numer så blir det någon asbestexponering.

Eterniten ska lämnas på sopstationen. En del kommuner tar betalt, andra inte. De gräver sedan ner den. Eller som snubben på sopstationen sa till mig när jag frågade var jag skulle lämna den: "Gräva går det ju göra på många ställen...".
 
Det är faststruvat med kraftiga 4-kantsfranskskruvar så det blir inga problem att få bort dem hela. Ska höra med sopstationen.
 
Runt malmö-lundområdet får man åka till spillepengen i Malmö (gigantisk sopstation, typ). Där väger de bilen och släpet som man har eterniten på. Därefter får man åka in och lasta av det på ett speciellt ställe, sen väger de bilen igen när man åker ut. Kostnaden är ca 1kr per kilo som man levererar. Skulle tro att ett normalt tak slutar på ca 2-3 ton. Dvs. 2000-3000kr. Inte så mycket pengar i sammanhanget om man pratar om ett helt takbyte.
 
I Hedemora får man lägga det i en container. Gratis om jag förstod det rätt.
 
Jag plockade ner mitt eternittak i sommar också. Två lass till sopstation. Var tvungen att paketera eländet. Löste det med en plastpresenning. Kostade inget som privatperson.
 
På tippen i Höganäs kostade det inget. Dock med förbehållet att man bara fick kasta en kubikmeter åt gången. Blev några vändor...
 
En kubikmeter och det blev några vändor?! ;) Ni måste bo ståndsmässigt!
 
Jag kunde befria dig för lite nockpannor till min lada innan du åker på sopen, om det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.