Hej, har ett gammalt smådragit trähus och eftersom det är nåt hundratal år gammalt (delar av huset, sen tillbyggt)är det ingen avancerad ventilation. Tänkte byta panelen som är sliten och passa på att byta isoleringen, är det någon som vet om jag gör något dumt då och täpper tilll för mycket? Ska jag sätta sån här plast som ångspärr innerst, alltså på baksidan av inner väggen? Här är det inga gipsskivor inte. Samma sak med golvet, tänkte byta golv, ska jag passa på att isolera mera, eller täpper jag tilll för mycket då? Torpargrunden är bra ventilerad. Tänkte ta upp "hål" ovanför några fönster som blir immiga, har hört att det är bra för ventilationen, är det så? Någon här som är bra på såna här saker som vet?
 
Hej!

Det finns mycket information på nätet om isolering. Kolla t ex njb.se, dinbyggare.com eller tillverkare av isolering som isover m.m. Men jag ser direkt att du måste fördjupa dig.
Ditt gamla hus har sk självdragsventilation, dvs luft kommer in genom springor lite varstans. Risken är dock minimal att du kommer att få så tätt att ventilationen blir för dålig med så gammalt hus. Du kan knappast täta för mycket. Blir det dålig luft är det enkelt att ordna med ventilationskanal genom väggen. Mängden isolering ska ställas mot den besparing du gör i uppvärmning, men minst 20 cm isolering i vägg rekommenderas.
All ventilation inifrån ut genom golv och vägg är av ondo för fuktskador i materialet eftersom varm, fuktig luft från huset vandrar utåt och kondenserar på den kalla sidan. Ångspärr skall därför alltid finnas på den varma sidan av isoleringen annars uppstår mögel i trävirket. Om torpargrunden är välventilerad är det enda som räknas. Täta på bara. Hålen ovanför fönstren låter inte som en vidare bra idé, de kommer att kosta mycket i förlorad energi. Anledningen till imma på insidan av fönstren är kallras, dvs luft som träffar den kalla rutan, blir kall, kondenserar, blir tyngre och faller ner på golvet vilket dessutom ger ett kallt golv. Bästa sättet att motverka är sätta in treglasfönster med bättre isolering samt montera sina radiatorer under fönstren och montera fönsterbrädor bestående av lister med mellanrum mellan så kommer varma uppåtgående luftströmmar motverka detta kallras.

Största vinsten med isolering har du annars genom att isolera taket. Värme stiger ju som bekant uppåt, och med ett 50 cm tjockt lager av vindsull blir det ett effektivt men ändå relativt billigt sätt att spara massor av energi. läs vidare på hemsidorna jag nämnde så gör du inte mina misstag. /Per L.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.