Eftersom jag skall kontakta köparna i morgon startar jag en tråd till. Behöver så mycket input som det bara går.

Köparna yrkar på en prissänkning på 100.000 på huset då de inte förstått att badrum renoverat -86 tydligt angivit i prospektet har en livslängd som på pappret har gått ut.
Det som det "klagas på är att två väggar har träpanel dessa är ej spolbara. ej mot dusch och handfat eller toa. samt att det är rörgenomföring vid dusch.
Några synliga fuktskador finns ej, ej något vid duschbrunnen.
Utan det är risken som påtalas.
 
Det finns ju flera fel i deras yrkande. Dels så är det ju inget fel på badrummet idag, det är gammalt. Men det är inget fel.

OM det vore så att badrummet skulle ge skäl till nedsättning av priset så bör man räkna åldersavdrag ungefär som försäkringsbolagen. Dvs. badrummet skulle skrivas ned till noll eller möjligen 20% restvärde (titta på nedskrivningstabeller hos ett förs. bolag).
 
Du skall se detta som ett förhandlingstrick från köparen. OM det är så att du väldigt gärna vill sälja till den här köparen så bör ni förhandla och kanske förlikas på 20 - 50 000 i avdrag, och var nöjd.

Eller så inser du att en köpare som beter sig så här kommer att vara ett problem med påståenden om dolda fel osv i all oändlighet. Du kan inte häva köpet, men du kan deklarera att lagt bud gäller och ev. få köparen att hoppa av.
 
Redigerat:
Benägen att hålla med hempularen. Du är ju inte på något sätt nödgad att ge tillbörliga avdrag på ett badrum som har över 20 års användning. Att riskkonstruktioner påtalas är något naturligt och då är det öppen förhandling.

Jag hade också vägrat avdrag eller gett ett minimalt för att visa lite välvilja. Är det genuint intresserade accepterar de, annars så tackar de nej eller fortsätter pruta vilket för mig tyder precis som Hempularen skriver att detta blir en köpare med fortsatt lång radda upptäckta fel, klagomål på riskkonstruktioner etc

MVH Lorant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.