Hej
Jag har läst runt över hela vilda nätet men får ingen klarhet i detta.

Jag ska köpa en fastighet, 1 fritidsstuga med en fristående bastu 1 meter från tomtgräns.
När den här bastun 10kvadratmeter byggdes skrevs ett avtal mellan ägaren till den jag vill köpa och grannfastigheten. Avtalet lyder :

Det är ok för fastighet *a* att sätta bastu på anvisad plats (1m från tomtgräns).
Skulle fastighet *a* sälja fastigheten måste bastun flyttas till 4,5 m från tomtgräns.
Underskrifter från fastighet a och b.

Kan detta vara riktigt? Alltså jag menar spelar det någon roll vem som bastar 1 meter från gränsen?
Samtidigt så är ju bastun ej på deras tomt?

Tacksam för svar och synpunkter!
 
Ett ganska tydligt avtal mellan nuvarande grannar är det ett stort projekt att flytta den kanske du ska kolla med grannen innan om ni kan komma överens
 
Det kan vara värt att undersöka om ett sådant villkor (att den skall flyttas) är giltigt. Jag tror inte att det är giltigt. Men jag är inte jurist.

Om det ex. finns bygglov för bastun (att den alltså inte är byggd som friggebod) så kan ett sådant villkor aldrig vara giltigt.
 
O
Väldigt tydligt skrivet om vad som gäller.
De kanske inte tycker det är allt för kul med folk som bastar precis vid tomtgräns. Eller vad som helst... Sedan vet jag inte om ett sådant avtal är helt korrekt. Men det känns som ett mindre problem... Att börja med sådant bråk verkar väldigt dumt....
 
Att det är tydligt skrivet är klart, men huruvida ett sådant avtal är giltigt är en annan sak.
 
Tack för svar!
Grannen till oss sa till mig personligen att bastun ska flyttas, citerat: Du har till hösten på dig.

Den har stått i 24 år på samma plats.
Det finns inget bygglov, tror det iaf av storleken att döma.
Har mätt avståndet mellan deras byggnad och bastun. 38 meter. (har mätt på hitta.se karta.)
Bastun är också med ryggen mot grannen så det syns ej om den används.

Kan jag söka bygglov och bortse från överenskommelsen dom hade?