Hej
Jag har läst runt över hela vilda nätet men får ingen klarhet i detta.

Jag ska köpa en fastighet, 1 fritidsstuga med en fristående bastu 1 meter från tomtgräns.
När den här bastun 10kvadratmeter byggdes skrevs ett avtal mellan ägaren till den jag vill köpa och grannfastigheten. Avtalet lyder :

Det är ok för fastighet *a* att sätta bastu på anvisad plats (1m från tomtgräns).
Skulle fastighet *a* sälja fastigheten måste bastun flyttas till 4,5 m från tomtgräns.
Underskrifter från fastighet a och b.

Kan detta vara riktigt? Alltså jag menar spelar det någon roll vem som bastar 1 meter från gränsen?
Samtidigt så är ju bastun ej på deras tomt?

Tacksam för svar och synpunkter!
 
Ett ganska tydligt avtal mellan nuvarande grannar är det ett stort projekt att flytta den kanske du ska kolla med grannen innan om ni kan komma överens
 
Det kan vara värt att undersöka om ett sådant villkor (att den skall flyttas) är giltigt. Jag tror inte att det är giltigt. Men jag är inte jurist.

Om det ex. finns bygglov för bastun (att den alltså inte är byggd som friggebod) så kan ett sådant villkor aldrig vara giltigt.
 
O
Väldigt tydligt skrivet om vad som gäller.
De kanske inte tycker det är allt för kul med folk som bastar precis vid tomtgräns. Eller vad som helst... Sedan vet jag inte om ett sådant avtal är helt korrekt. Men det känns som ett mindre problem... Att börja med sådant bråk verkar väldigt dumt....
 
Att det är tydligt skrivet är klart, men huruvida ett sådant avtal är giltigt är en annan sak.
 
Tack för svar!
Grannen till oss sa till mig personligen att bastun ska flyttas, citerat: Du har till hösten på dig.

Den har stått i 24 år på samma plats.
Det finns inget bygglov, tror det iaf av storleken att döma.
Har mätt avståndet mellan deras byggnad och bastun. 38 meter. (har mätt på hitta.se karta.)
Bastun är också med ryggen mot grannen så det syns ej om den används.

Kan jag söka bygglov och bortse från överenskommelsen dom hade?
 
Om vi antar att den är byggd enligt friggebodsreglerna (max 10 kvm på den tiden).

Friggebodsreglerna säger att en friggebod på max 10 kvm (15 numera) är bygglovsfri. Om den ligger närmare en tomtgräns än 4,5m, så är den bygglovsfri OM grannen godkänner placeringen.

Det är alltså förhållandet när boden byggs som är intressant. Här har grannen givit sitt medgivande. Att tidsbegränsa ett medgivande finns det inget stöd för i Plan o Bygglagen (PBL).

Så antingen gäller att detta är en friggebod, eller så är hela medgivandet från grannen ogiltigt, pga. bivillkoret. I så fall är detta inte en friggebod, utan ett svartbygge. Ett svartbygge "preskiberas" efter 10 år.

Så jag har väldigt svårt att tänka mig att grannen har rätt att kräva att byggnaden flyttas.

Sedan är det en annan femma att med tanke på grannsämja, så bör man kanske försöka fullgöra andemeningen i det gamla avtalet.
 
Är detta förresten nära vatten (bastubyggen är ofta nära en strand)?

I så fall så krävs strandskyddsdispens för bygget, och det kan inte gå som friggebod. Svartbyggen inom strandskyddat område preskiberas aldrig.
 
Hempularen, tackar.
Det är låååångt ifrån stranden, 150m? Dessutom 2 andra fastigheter mellan oss och vatten.

Ang. Grannsämjan så spräckte han den direkt efter min presentation av mig själv.
"Du har till hösten på dig" ger mig krigsvibbar...

Ska skriva av överenskommelsen så inget missuppfattas:

Undertecknade "a" ägare till fastighet "a" och "b" ägare till fastighet "b" har träffat följande överenskommelse.
Ägaren till fastighet "a" äger rätt att uppföra bastuanläggning på plats enl. Bifogad karta.

Skulle nuvarande ägare till fastighet "a" försälja, uthyra eller på annat sätt frånträda sin dispositionsrätt till fastighet "a" eller del därav upphör denna överenskommelse och nämnda byggnad skall borttagas eller flyttas till av ägaren till fastighet "b" godkänd plats.

Underskrifter a och b
Samt 2 vittnesunderskrifter
 
Tjaa. Om grannen hävdade sin rätt i förhållande till det befintliga avtalet. Så tycker jag du skall ge grannsämjan en chans till.
 
Är läget och priset ok så det är värt att köpa huset öht?
Inte roligt med grannar som man inte kommer överens med.....
 
Helst av allt så vill jag ha en god grannrelation såklart. Men sättet han trycker fram sina avtalskänslor på var inte schysst. Har man god grannsämja så är man schysst från båda håll. Att flytta bastun går såklart, men det är kostsamt och svår terräng 4,5m från gräns.
Vad kan han göra om jag köper och låter allt bara vara?

Läget o priset är ok. Jag kommer köpa oavsett.
 
Om en kopia medföljde kontraktet på huset, så har du godkänt kontraktet. I och med att du skrev på köpekontraktet. Det spelar tyvärr ingen roll hur gammalt kontraktet är, eller hur länge bastun stått där den står.
 
Ok. Men kan jag då söka bygglov på byggnaden?
Om jag inte kan det så har ju min granne ett härskande över mina 4,5 m mot gränsen och det är ju märkligt.
Någon som varit med om något liknande nånsin?!
 
Det verkar lite som grannen kanske ångrat att han gav lov om det, om det var så att han inte brydde sig så skulle han ju inte varit framme så snabbt på, kan ju vara så att han störts av bastun på nått sätt och därför nu vill bli kvitt den, en så gammal bastu kan ju rent av vara så att man river den istället för att flytta och då ser han sin chans att av med den.

Söka bygglov är ju klart att du kan, personligen hade jag nog dock kört med att bygga ut den ytterligare om lov ändå ska sökas, med tanke på avståndet till grannens hus så är det nog inte omöjligt att det beviljas, det som kan stoppa är ju om du ligger inom strandskydd.

Dock så hade jag nog gjort ett försök till med grannen och försökt få reda på vad oviljan kommer ifrån, det kanske finns någon lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.