Jag har precis köppt ett hus från 1948, med ett avloppssystem i gjutjärnsrör och betongrör.
Hur är livslängden på dessa material? ::)
 
Har just grävt upp mina cementavloppsrör från 1932, jag kan konstatera att dom är i ett utmärkt skick.
Jag tror att skicket avgörs hur noggrann man var vid byggnationen. 60 talsinstallationer kan braka sönder snabbare än 30-40 tals dito.

 
:)tack för upplysningen, jag tycker själv att rören ser bra ut på utsidan, men frågan är hur de ser ut på insidan?
 
När vi bytte en del rör så sa rörmokaren att gjutjärnsrören såg bra ut på utsidan vilket betydde att de var bra på insidan också.
Hoppas att han har rätt.
 
Mitt avlopp är från 1946. Har inte räknat med att de ska ge upp än på ett tag...
 
Tja, mitt avloppsrör är från -25; vid uppbilningen och klinkningen av tvättstugegolvet förra året byttes röret just i det rummet. Rörmokaren menade att skicket var sådant att resten 'nog' skulle klara ytterligare 15-20 år ...
 
svär dagligen över att de inte bytte gjutjärnet i badrummet då de renoverade det 94... (hade läckage vid brunn efter inflytt 2001 >:( )

när vi renoverade köket bytte vi till plast, var ruttet i böjen vid plattan...

slet även ut gjutjärnen till tillbyggnaden och hittade en spricka på en meter x 2mm...

ska du renovera ett badrum eller så så byt, finns inga såna tankar så behöver du ju inte ge dig på det jobbet heller än tycker jag?

(edit) har hus byggt -45 men registrerat -48
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.