Hej!
Har ett riktigt gammalt 24V system i huset som driver en belysningsskena uppe på takbjälkarna. Hur gör jag lättast för att byta ut mot led-lister/stripes?

Antar att det är bäst att byta ut 24V transformatorerna mot nya? Och använda befintliga sladdar?
Det är 6 bjälkar, ca 5m långa.

LED-ljusslinga installerad längs med en trälist under en murad tegelkamin, inomhusmiljö synlig nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis upprivet golv med synligt underlag och skadade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med ledningar och uttag mot en vit vägg, märkningar på dosor som "vänster ute" och "extra".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en transformator med etikett för Tradanig, 24V~200VA, typ 2429.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lutar just nu åt att byta ut transformatorerna till nya, och koppla in dem på samma sätt som de gamla sitter.

Bör jag satsa på ett nytt 12V eller 24V system? Likspänningen kommer att gå ca 10m i de redan dragna kopparkablarna.
 
Högre spänning är ju bättre då det blir lite effekt som orsakar spänningsfall. Så 48 V DC hade varit ännu bättre.

En annan sak: Jag ser inte om plåttavlan på bild är skyddsjordad? Det måste den vara då det förekommer enkelisolerade ledare med 230 V där.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Högre spänning är ju bättre då det blir lite effekt som orsakar spänningsfall. Så 48 V DC hade varit ännu bättre.

En annan sak: Jag ser inte om plåttavlan på bild är skyddsjordad? Det måste den vara då det förekommer enkelisolerade ledare med 230 V där.
Ska kolla om plåten är skyddsjordad nästa gång jag är på plats. Kanske under något av plastlocken där det är skrivet på.

Verkar finnas fler produkter att välja på om man kollar på 12 eller 24V än 48V - jag vill inte ha för starkt ljus!
I nuläget är det ca 10 st 5W glödlampor per 5m och det är ganska lagom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.