Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej
Vi har ett hus från 50-talet med gammaldags puts. Den är jätte grov, tror att det är små sten som de silade fram(eller?)
Mitt problem kommer nu när vi skall bygga till en liten entre, jag vill helst ha samma grovlek på putsen.
Finns det någon som vet vem som kan detta idag?
Är det något man klarar själv? det är ju inte så stora ytor som skall putsas.
Tacksam för alla idéer och råd!
/Anna
 
G
Försök hitta en äldre hantverkare som kan snitsen.
Det är singel blandad i betong och den ska vara ganska lös.
Den "kastas" sedan på med hjälp av murslev.
Morfar hjälpte mig med det på förra huset där jag hade en grund med liknande puts. Att blanda är inte så svårt men att få det att fastna på väggen är desto svårare. Försökte själv några gånger men fick inget att fästa.

Så som avslut, försök leta reda på en seriös murare och fråga om de kan fixa det. Att göra det själv är inte lätt men kanske går att lära sig med mycket tålamod.

Lycka till!
 
Du avser troligtvis spritputs
Gör enl följande: Skaffa Mursand fraktion 0-4, och murcement, åk till en grusgrop om det är en rund sten alt bergkross fraktion 2-6mm beroende din stenstorlek.
Vad består tillbyggets vägg av?
Bra putsbärare är tegel, Leca, träullsskivor eller hård stenull som är nätarmerad.
Blanda putsbruk i blandare 1skyffel murcement
4 mursand och vatten ca 10minuter, slå på putsen 20mm tjock,stocka av med en bräda.Vänta 2-4 timmar i bland längre komprimera och släta till med putsbräda . Gå inte på för tidigt då fastnar bruket på putsbrädan.
Låt torka 1-2 dygn.
Nu kommer det roliga.
Blanda 1 skyffel murcent 5 skyfflar sand 2 skyfflar sten gör det väldigt blött så blött att du precis får med dig något på sleven.Slå på den tunna blandningen så att det täcker putsen under,många stenar ramlar på backen men sten finns det gott om.
Det gäller att ha rätt knyck i handleden.Du får nu en gråvit yta när det torkar.
Din gamla vägg är troligtvis kalkad.
Gör enl följande:köp kalk Gotlandskalk,trädgårdskalk el likn.Blanda ex 20lit vatten 5kg kalk i en balja låt stå över natten du har nu berett kalkvatten användes att fukta yta med både före och efter kalkningen.
Vispa upp kalk i vatten tunt som skummjölk,kvasta på blandningen så tunt som möjligt vitnar till dagen därpå 4-5 strykningar brukar räcka stryk ytan med kalkvatten Akta ögonen .Kalken kan färgas i önskad kulör.

Lycka till
 
Hej!

Tack för era svar.....jag ser att jag har en del att göra!
Tillbyggnaden skall göras i lecablock.
Det låter spännande och jag tänker absolut försöka mig på detta!
Jag återkommer med information och foton när det är färdigt!
Mvh
Anna
 
K
Man kan putsa så som det stor i inlägget ovan, inga problem.
Dock ska man kolla upp noga vad man köper för typ av kalk till målningen!

Trädgårdskalk är ofta helt enkelt malen kalksten, detta ger ingen som helst effekt om du försöker måla det, det blir närmast som att försöka måla med vattenfärg.
Gotlandskalk däremot är något helt annat, det är släckt kalk (våtsläckt för att vara exakt) och den kan mycket väl fungera.
Kolla dock upp i förväg vilken typ av kalkmålning som du kan få tag i och vad de olika leverantörerna/butikerna rekommenderar till din aktuella puts!
 
Jag var vårdslös när jag skrev Trädgårdskalk:blushing:
Till ett garage mått 14,4 x 7,2 och 2,8 höga väggar tre portar och pardörr till pannrummet köptes 2 säckar på Lantmännen
Nordkalk SL släckt kalk/Kalciumhydroxid det åtgick 1,5säck.
Det är 3 år sedan väggarna sprutades med en Gloriaspruta med kalkmunstycke inget synbart åldrande hittills.
Materialkostnad 120:-:)/MLj
 
Här kommer jag in på ett bananskal, men måstem n inte slamma innan man putsar eller behövs inte det på leca?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.