Hej är det någon som kan beskriva hur man skulle kunna gå tillväga om man vill köpa en modern dörr med snap in-gångjärn, men istället för snap-ingångjärnen skulle jag vilja ha gamla gångjärn för utseendets skull:
http://kulturbeslag.se/produkt/gangjarn-5020/
Man behöver ju också fixa gångjärnen i karmen så det är båda sakerna som behöver fixas. Och kan man köpa en karm som är tänkt för snap in och montera det andra gångjärnet? Det låter smidigare än att köpa virke och mäta/kapa etc?

Alternativet är att hitta en gammal dörr med karm eller köpa en nytillverkad med sådana gångjärn direkt men det verkar kostar ca 3000:- mer. Så tänkte om man kunde spara lite på att köpa en billigare dörr och lösa gångjärns-frågan på annat sätt. Gångjärnen i sig är inte så dyra.

Vad krävs och hur gör man? Är det för mycket jobb för att det ska vara någon idé att bry sig om?

Helbilden på dörren är det utseendet jag vill åt.
 
  • Närbild på en modern vit dörr med ett snap in-gångjärn monterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klassiskt gångjärn i mässing och svart, avsett för montage på en dörr och dess karm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stängd vit innerdörr med traditionellt panelutseende och dörrhandtag, i en ljus dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan beställa dörr och karm med traditionella gångjärn från flera olika dörrfabriker.

Jag har beställt från GK door. Fast av andra skäl, men man kunde beställa med valfria gångjärn.

Det var rätt dyra dörrar, men med en otrolig kvalitetskänsla.

Bara emballaget höll högre kvalitet än dörrar man kan köpa på byggmarknaden. Dörrar kom plastinpackade i kartong, som skyddades av masonitskivor på båda sidor, med en ram av Hyvlad kvistfri furu, ingen risk för transportskador där.
 
Det finns adaptrar också! Minns inte var, på rak arm, men jag vet att jag har sett dem.
 
H hempularen skrev:
Du kan beställa dörr och karm med traditionella gångjärn från flera olika dörrfabriker.

Jag har beställt från GK door. Fast av andra skäl, men man kunde beställa med valfria gångjärn.

Det var rätt dyra dörrar, men med en otrolig kvalitetskänsla.

Bara emballaget höll högre kvalitet än dörrar man kan köpa på byggmarknaden. Dörrar kom plastinpackade i kartong, som skyddades av masonitskivor på båda sidor, med en ram av Hyvlad kvistfri furu, ingen risk för transportskador där.
H hempularen skrev:
Du kan beställa dörr och karm med traditionella gångjärn från flera olika dörrfabriker.

Jag har beställt från GK door. Fast av andra skäl, men man kunde beställa med valfria gångjärn.

Det var rätt dyra dörrar, men med en otrolig kvalitetskänsla.

Bara emballaget höll högre kvalitet än dörrar man kan köpa på byggmarknaden. Dörrar kom plastinpackade i kartong, som skyddades av masonitskivor på båda sidor, med en ram av Hyvlad kvistfri furu, ingen risk för transportskador där.
Ok vad bra tips. Ska kolla pris med GK. Vet du några fler tillverkare som du kan tipsa om?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det finns adaptrar också! Minns inte var, på rak arm, men jag vet att jag har sett dem.
Ok. Jag googlade på det och får bara fram adaptrar som fyller ett annat behov, att man vill montera en ny dörr med snap in på en karm med gammaldags / tappbärande gångjärn. Så det blir ju inte samma sak som jag är ute efter.
 
Det enklaste är nog om du specialbeställer med de gångjärnen du vill ha.
Det blir inte helt bra att fälla in andra gångjärn i efterhand men det går och det är inte jättesvårt.

Det har tidigare funnits snyggare snap-in gångjärn först hade dejong en variant där pinne och knopp som kunde bytas med lite olika utseenden men produktionen avslutades efter att dom försvann så sålde assa 2010 allmoge där den i mässing var riktigt snygg men även dom har försvunnit.
Problemet med att sälja snygga snap-in gångjärn är att det blir så små volymer att tillverkaren lägger ner tillverkningen rätt fort.
Ett tag fanns det även plastbitar som monterades på snap-in gångjärnen för att förändra utseendet.
https://www.assaabloy.lv/Local/EE/Images/Products/Hinges/ASSAhinged_rootsi.pdf
https://oem.assaabloyopeningsolutions.se/en/site/oem/ProductsDB/?groupId=6271&productId=247052
 
Jag har köpt ett gäng dörrar från RM-snickerier. Riktiga gångjärn och inga problem med specialmått varesig på karmmåttet eller speglarnas fördelning. Det senare är ju rätt viktigt om dörren ska sitta så den syns ihop med äldre dörrar. Dessutom fixade de släta speglar åt mig, vilket husets alla andra dörrar har.

Bra också att de ritar upp dörren och skickar ritningen för påseende innan de börjar tillverka dörren så att man kan kolla att allt blir som man tänkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.