Vi bor i ett hus från 40-talet då det byggdes många småstugor runt Stockholm. Det är ett helt OK trähus men med dagens mått lämnar isoleringen en del att önska. När det blåser ute får värmepumpen skruvas upp lite...

Isoleringen på vinden är klassiskt kutterspån och man brukar kalla typen av vind för varm, till skillnad från välisolerade moderna hus där den kallas för kall. Även om det inte är speciellt varmt där när det är vinter ute så har jag aldrig upplevt någon kondens i alla fall.

Vad gäller beträffande praxis för elinstallationer? Kan en vind enligt ovan anses vara ett torrt utrymme?
 
Ja, normalt betraktar man dem som torra, om man tycker att det stämmer med sin egen vind. Kablar som EKRK är därmed tillåten, och övrig IP21-materiel. Men man behöver väl inte dra det till sin ytterlighet. Man ska också bedöma hur utrymmet ska användas och andra yttre faktorer som damm etc. Normalt skulle jag använda EKK el dyl och montera IP44-materiel pga robustheten.
 
Ja, att använda IP20-21 material på en vind skulle jag möjligtvis se som lite hempulat. ELJO Aqua Trend. Möjligtvis Aqua Stark.
 
Och ser jag IP 44 grejer på en torr vind tror jag att det är någon som inte vet vad man får använda och "för säkerhets skull" använder kapslade apparater (dvs en hempulare). Däremot helt klart EKK men enbart för att den är billig och det inte spelar någon roll hur det ser ut.
 
Jag skulle oroa mig mer för kabelgnagande råttor och möss än IP-klassning, på en gammal 40-tals vind med kutterspånsiolering...
 
Har alla utom jag möss som gnager på elledningar? jag har vid ett fåtal tillfällen sett ledningar som möss gnagt på även om jag hunnit med en hel del g:a hus och lantbruk
 
Om en elektriker ville sätta IP21 på min vind hade han åkt ut ur huset. Vinden är förvisso torr normalt, men inte övervakad på samma sätt som i huset. Dvs man kan anta att en mindre läcka i pappen inte upptäcks snabbt.
 
En anledning till Aqua Trend är att det är en utanpåliggande serie och därmed är enklare att montera med utanpåliggande kabel. Sedan är det väl ingen nackdel med att ha lock över brunnarna så att de inte blir allt för stor dammgömma där uppe.

//Patrik
 
petersv, om du inte visste om det så är det ingen katastrof om det kommer lite vatten på utanpåliggande apparater med IP21. Det händer normalt inget, det kan bli lite otäckt om någon tar i apparaten och den är våt men uppe på en "torr"vind är risken i alla fall minimal pga att det troligen är ett torrt trägolv och att dn som är där ser att det är vatten på brytaren. Så dina reaktioner tyder mera på lite nojor än på välgrundad fakta.
 
Det kanske är en god ide att bedöma varje vind. Tät, städad och ren eller dammig och fuktig. Kan inte se att det skulle vara fel att ta i lite för mycket (IP44) om man är osäker.
 
Det är aldrig fel att vara på den säkra sidan, men frågan är väl när det inte blir säkrare utan jakten på säkerhet övergår till nått som kan liknas med okunskap eller noja. En torr vind kan ju jämställas med ett torrt bostadsrum, ingen skulle väl på allvar föreslå IP 44 i bostaden. Trots att risken att komma i kontakt med elapparater där är betydligt större än uppe på en vind, i bostaden vistas man regelbundet och tänder o släcker flera ggr/dag uppe på vinden kanske man vistas någon gång i veckan och tänder lyset någon enstaka gång.
 
Jag tror fortfarande vi ser lite olika bilder framför oss när vi tänker på ordet "vind".



img_6890_86626211.jpg

3MQA2O2O4CM6EDFE_3MSI6DJ9STH8MHUN_____resize_s_800_0.jpg

3UKIBQ5BIPUTS819_40GJD4QVBODN4Q26.JPG
 
Skriver man "torr vind" har jag en ganska klar bild av en just torr och fin vind. Och ser det ut som på första bilden ska man nog föröka med någon annan åtgärd än elinstallationer.
 
Om jag får välja vind så väljer jag den som de två sista bilderna kommer från ;)

En anledning att faktiskt dra EKRK på vind är att kabeln fortsätter utanpåliggande en bit i "vanligt" utrymme. Annars blir man tvungen att antingen skarva med dosa vid övergången eller göra jobbet att lyckas dra EKK snyggt...
 
Det kostar troligen mindre och är kanske mer praktisk att sätta en dosa och "byta" kabel när man går in i det "finare" utrymmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.