Hej!

Har för första gången eldat i våran vedspis i köket, är jätte bra drag och fungerar utmärkt att elda i men har en fundering på var spjället sitter?
Har kollat igenom runtomkring väldigt noga men kan ej hitta något så min fråga är om det är vredet ovanpå för det kan man vrida på med hjälp av ”gaffeln” som man använder för resten av spisen (Syns på bild 2 och är ovanför den stora plattan).

Tacksam för svar och ursäkta min okunskap!
 
  • Gamla mörkgrå järnugnsdörrar öppna, exponerar svart tom yta, vita kakelväggar, robusta gångjärn och låsmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn i badrum, metalllock, rektangulärt, slitna kanter, vitt kakel, behöver rengöring eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara rensa ur brännkammaren, lysa ner och dra i läppen och se hur det rör sig, troligtvis är det en platta md avlånga hål i , som rörs sig över en annan likande fast del. Då blir det mer eller mindre drag/luft från undersidan av glödhärden. På min spis i torpet så förflyttas gallret i sidled, men funktionen är detsamma.
 
J jonaserik skrev:
Bara rensa ur brännkammaren, lysa ner och dra i läppen och se hur det rör sig, troligtvis är det en platta md avlånga hål i , som rörs sig över en annan likande fast del. Då blir det mer eller mindre drag/luft från undersidan av glödhärden. På min spis i torpet så förflyttas gallret i sidled, men funktionen är detsamma.
Tack för infon!

Den läppen mellan brännkammaren och där soten hamnar verkar vara för om man vill sålla ner aska/glöd i behållaren. Spjället verkar efter vidare sökning vara den skruven som är ovanpå spisen, är som en ställskruv men om någon här är säker så få man gärna bekräfta! 😅
 
Jepp är lite rätt. Den på uppsidan har ett spjäll i spisen och reglerar draget ut. Att veta hur det står är att se hur ursparingen är. På tvären så är det stängt och då kan det ryka in, ett sådant spjäll får inte täta helt. Har ett lika, men med en ratt som det står plus/minus och siffror på. Sen det med den nedre, där kan man även där justera luften till glöden. Blir en samverkan och där får du prova dig fram. Lite halvfart på neder och halvfart upptill och glöd/eld avtar lite.
 
  • Gilla
Chgustafsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.