Vår vattenutkastare ser ut enligt bilden nedan. Huset byggt -72/73. Finns det någon som vet hur den fungerar?

Hittar inget avstängningsvred för att kunna tömma vattnet som finns längst ut för att förhindra att det fryser (bor i Norrland). Behövs det inte på denna, är den icke frysande?

"Ventilen" längst upp droppade lite så jag var där och pillade. Har skruvat bort ett lock och under det finns en pigg som sticker upp med packning runt som sluter tätt. Lyckades få det tätt igen. Men trycker jag hårt på piggen så att jag pressar ner den mot vattentrycket så blir det en glipa och vatten sprutar med bra tryck. Vad har denna långa del för funktion? Ett rör för avluftning eller för att enkelt kunna spruta upp vatten i taket om man känner för det? :x

Hoppas att någon där ute har stött på en liknande.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Suddig bild men det kan vara en vacumventil undan det kromade locket. "Muttern" nertill är lik denna:

5021019_S.jpg
 
tommib
Är inte det där en helt vanlig backventil för en tvättmaskinsanslutning? Det ser ut som att vi är i ett badrum på bilden. Vad gäller vattenutkastaren undrar jag om det är den som går ut genom väggen till höger i bild? I så fall skulle det kunna vara en självdränerande utkastare med ventilen i den böjda delen, dvs fryssäker, men det går inte att veta säkert. Vad händer när du stänger av utkastaren med t.ex. slang ansluten? Rinner det ut massa vatten någonstans vid utkastaren? I så fall är den självdränerande.

Edit: Ok, det verkar ju osannolikt att det ska vara en backventil när man läser beskrivningen mer noga.... Men varför skulle man behöva en vacuumventil där?
 
Redigerat:
Från vänster sett i bild kommer vattnet som förgrenar sig till toaletten (t-kopplingen synlig på vänster sida. Ut till höger där röranordningen går in i väggen är det yttervägg och vattenutkastaren sitter där. Kom på att badrummet var visst renoverat på 90-talet. Så ev kan denna anordning vara från den tidsåldern och inte -72/-73.

Det verkar som att den är självdränerande efter lite funderande. Så det är nog ingen risk för frysning. Tack för era synpunkter.

Den återstående funderingen är vad röret som går rakt upp är bra till. Tog en bild som visar hur den ser ut när allting är påskruvat. Jag trodde att det locket var ett vred med en lång pinne ner i röret som öppnade och stängde nån ventil nedtill. Men det är ett vattenrör.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa bild visar hur det ser ut just innanför locket. Piggen, med en klump nedtill, har en packning runt sig som gör att det blir tätt när vattnet trycker på, antar jag. Satt även en till plupp ovanpå som jag råkade förstöra mitt i alltihopa. Tror att den bidrog till att hålla ihop allt för så länge vattnet är på är det tätt. Men stänger jag av vattnet och trycket lättar så släpper det lite mot packningen och vatten sipprar upp.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad innebär en vacuumventil ifall det är en sådan och vad kan den ha för nytta här?
 
Krilleman
Det är en vacumventil (åtreströmmningsskydd)

Uppgiften den har är att suga in luft om det blir lägre tryck i ditt i vattenledningen. Annars kan teoretiskt du få in vatten smutsigt vatten "baklänges".
 
tommib
Varför inte bara ha en backventil på utkastaren? Var inte det standard förut?
 
krilleman_215 skrev:
Det är en vacumventil (åtreströmmningsskydd)

Uppgiften den har är att suga in luft om det blir lägre tryck i ditt i vattenledningen. Annars kan teoretiskt du få in vatten smutsigt vatten "baklänges".
Tack för det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.