Tänkte ta steget från passiv till aktiv på forumet och hoppas på samma utmärkta hjälp som jag sett förmedlas tidigare.

Är spekulant på ett radhus i södra Sverige byggt 1970. Enligt nuvarande ägare uppdagades för rätt många år sedan att grunden drabbades av fuktproblem. Åtgärder vidtogs genom att organiskt material togs bort och plast lades ut. Därutöver lades någon form av ventilationsrör ut i grunden och dessa drogs sedan upp över taket. Jag har försökt hitta information om denna lösning men utan framgång. Kan nämnas att flera av husen i området har liknande lösningar.

Grunden framstår nu som torr enligt min egen bedömning och ägarens uppgifter, (fuktmätning beställd). Är det någon som sitter inne på information om denna lösning med rör som dras upp från grunden och ut över taket. Brukar det fungera eller riskerar jag att köpa på mig problem?
 
Är det någon forma av självdrag el är det fläktar inkopplade?

Just denna variant känner jag inte till, men jag kan gissa att kanske ska fuktig luft gå ut från grunden genom dessa rör och ev ska luft/värme tas inifrån huset för att värma/torka upp grunden. Dvs uteluftsventilerna i grunden är pluggade. Det blir någon variant av varm-/semivarmgrund.
 
Oldboy skrev:
Är det någon forma av självdrag el är det fläktar inkopplade?

Just denna variant känner jag inte till, men jag kan gissa att kanske ska fuktig luft gå ut från grunden genom dessa rör och ev ska luft/värme tas inifrån huset för att värma/torka upp grunden. Dvs uteluftsventilerna i grunden är pluggade. Det blir någon variant av varm-/semivarmgrund.
Det verkar bygga på självdrag dvs inga fläktar inkopplade. Ägaren nämnde att systemet tydligen ska vara särskilt effektivt på sommaren när solen värmer de yttre rören varvid den (fuktiga?) luften i krypgrunden lättare sugs ut. Ventilerna i grundens ytterväggar var provisoriskt igensatta enligt ägaren på instruktion från firman som installerade systemet med rören,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.