Äntligen får jag starta min första byggtråd. Har läst och läst och har tillslut beslutat mig för att påbörja arbetet med att fixa till den gamla tvättstugan till en kombinerad groventré/skötrum för den lille som kommer i April.

Har inte tummen mitt i handen men detta blir det största projektet jag tar mig an själv och jag hoppas att jag klarar av att fixa det mesta utan att ta in någon utifrån.

Nåväl, lite info om huset: Byggt -65, rummet är 3,3 m2 och var tvättstuga tills att vi flyttade in. Vi valde då att flytta den till förrådet som är större och mer lämpat för en barnfamilj. Så kvar stor detta utrymme och blev en samlingsplats för diverse bråte, sopsortering etc.

Det finns två golvbrunnar i rummet och planen är att plugga igen en av dem och byta den andra, koppla på ett avloppsrör och bygga en typ köksbänk med diskho och sedan lite skotorkar och annat för att kunna utnyttja utrymmet för att ta hand om blöta/leriga kläder.

Har idag rivit upp den gamla plastmattan, undergolvet och inspekterat golvbrunnarna och där tog det stopp. Antar att jag måste ge mig på att försöka bila bort golvbrunnen för att komma åt röret där den nya ska anslutas.

Ska kolla bekantskapskretsen om någon har en bra bilmaskin, annars blir de en utflykt till Bauhaus till helgen :
 
Svartvit rutigt golv i renoveringsfas med synlig golvbrunn och borttagen plastmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här hade vi lagt på en mindre ful plastmatta på den befintliga, som var röd..
Ett avtäckt trägolv med synlig golvbrunn samt spår av gammal plastmatta och isolering runt brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag fått bort plastmattan och detta är golvbrunnen som är tänkt ska pluggas.
Golvränna och kant av gammalt trägolv syns där plastmatta tagits bort vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna springa kommer att behöva vara kvar, vi har ett värmesystem (vet inte vad det kallas) men luften leds under golvet och kommer ut ut kanaler i socklarna i rummet. Tänker att jag bygger en lite nisch som är 6-7cm hög som jag sen kan vika upp tätskyddet på, börjar sen hål får luften. Men det får jag återkomma till.
Ett trägolv med en öppen golvbrunn och verktyg utspridda, indikerande pågående renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon slags board var spikad med tusen spik. Trägolvet såg friskt och torrt ut (y)
Renoveringsarbete av golv med synliga bjälkar, isolering, en golvbrunn och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvet borta. Isoleringen ligger direkt på plattat, ser också torrt ut.
En öppnad golvbrunn med flera staplade rördelar och synlig isolering direkt på betongplatta i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvbrunnen. Uppbyggd av flera rördelar som är staplade på varandra..
Renoveringsarbete med isärplockad golvbrunn och isolering synlig på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här isärplockat. Antar att det är har jag får försöka bila mig ner till röret.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Öppnat golv med synlig betongplatta, rör, sandlager och verktyg inklusive en hammare under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har provbilat lite. Verkar som att plattan är typ 5cm tjock och ligger på ett lager sand.

Har lokaliserat ett rör som leder från golvbrunnen. Måste bara få lite egentid för att kunna hänge mig åt bilandet under en längre tid utan att bli avbruten ☺️

Kanske kommer jag att behöva ta bort golvreglarna för att komma åt, men det är väl inget problem? Sätter tillbaka dem eller nya sen när jag är färdig?
 
Fullt ös i den här tråden

Har lyckats frilägga mer av brunnen med hjälp av min billiga borrhammare från Bauhaus, skönt att slippa hyra stötte även på en del armeringsjärn av olika storlekar. Men de gick att hantera.

En delvis frilagd brunn med synlig armering och verktyg i ett grävt hål med byggbråte runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar nu på om jag ”helt enkelt” kan kapa röret nära ”bullen på röret” (är det muffen?) med tigersågen?

Brunn med exponerade rör och armeringsjärn i grusig jord, markerat där röret eventuellt ska kapas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror inte att jag kommer att kunna dra ut den, verkar sitta rätt hårt.

Sen är då frågan hur jag bäst ansluter det nya röret. Har läst i lite trådar om övergångar som expanderar(?) och andra muffar, men får se, gissar på att röret har runt 95 innerdiameter.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.