Jag håller på att bygga om en gammal 60-tals TV till en fungerande retro TV. Jag har monterat en datorskärm i möbeln men tyvärr är det inte riktigt 4:3 format på hålet så man ser kanten på skärmen uppe och nere, lite på sidorna med.

Skulle vilja täcka runt om med en list av något slag, helst en avfasning. Behövs 18mm för att täcka det bredaste stället. Vad tror ni trä, plast, gummi eller plåt? Och vart tror ni man kan beställa en sådan?
 
  • Retro 60-tals TV ombyggd med modern datorskärm, synliga kanter behöver tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
jac jac skrev:
Jag gissar att detta kan vara en bild på hur den såg ut i original?
[länk]

Där verkar bildröret sticka ut en bit från "lådan" och skruvhålen på din bild är antagligen till för att fästa metallbågarna i hörnen.

Men det verkar finnas likartade modeller med utanpåliggande träram också. Jag hade nog försökt mig på att få till något i denna stilen:
[länk]
Yes det är exakt så den såg ut, metallbyglarna ska tillbaka för syns skull.

Tänker mig mer en avfasning på insidan för att täcka metallramen av datorskärmen, typ denna känslan från trät till skärm.
 
  • Gammal TV med träkant och statiskt snö på skärmen som inspiration för datorskärmsram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Häftigt! Det som tyvärr ger lite avkall är den platta ytan på skärmen. Vi som är lite äldre skulle omedelbart se att det är något fel. De gamla bildrören var välvda som de allra dyraste Samsung idag, fast omvänt.
Men idén är coolt!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Häftigt! Det som tyvärr ger lite avkall är den platta ytan på skärmen. Vi som är lite äldre skulle omedelbart se att det är något fel. De gamla bildrören var välvda som de allra dyraste Samsung idag, fast omvänt.
Men idén är coolt!
Tro mig Thomas, jag hade älskat att kunna använda den välvda skärmen som satt på innan. De är tyvärr gjutna i ett stycke och går inte att använda till detta. Vill mer ge en fantastisk vacker möbel ett nytt liv, inte försöka efterlikna originalet.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.