Tjena!

Är ny här på forumet och tänkte kolla om ni kanske kunde hjälpa mig!

Köpte ett hus från -74 i somras och nu har det blivit källaren tur att få sig en renovering. Det är en betongkällare med en tjock (inte glasfiber) omålad brun väv som nu skall ner. Har lyckats dra av all väv efter mycket slit men kvar på väggen sitter väldigt mycket gammalt lim och flisor från väven som gör att väggarna är otroligt sträva.

Väggarna skall målas vita och jag vill gärna få dem så raka och mjuka som möjligt. Har därför gett mig på att med en slipad spackelspade och lite varmvatten på blomspruta försöka få bort allt gammalt skit. Har väl spenderat ca 1 timme per 2 kvm nu och det känns som att detta kommer att bli en lång process då rummet är ca 30-35 kvm.

Har ni några bra tips till mig?

Efter att allt gammalt lim är nere så skall jag givetvis bredspackla och slipa innan målning, men problemet är att det känns som att det är en väldigt lång väg dit!
 
Hej, hade samma typ av problem i min källare hyrde en betong slip med diamant klinga som jag använde funkar kanon MEN använd en grovdammsugare att koppla på annars blir det j...ligt dammigt och ha lätt hand annars kan du få slipspår i betongväggen.
 
Åker och köper en ångare imorgon och hoppas på att det kanske underlättar en del. Återkommer om det fungerade eller ej!

Betongslip med diamantskiva låter onekligen som mycket krångel för en jädrans tapet. Jag håller tummarna för ångaren! Har hört och läst här att det ska fungera bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.