Hej

För lite bakgrundsfakta kan ni kolla denna tråd jag skrev förra året: http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/100604-renovera-eller-riva-gammalt-fritidshus.html

Det är ju bestämt att stugan/huset som står där ska bort.

Frågan är vad jag ska sätta upp istället! :)

Just nu har jag 2 alternativ.

1. Jag köper en stuga ifrån CA-Boden. Har funderat på "Björkbacka"
bjorkbacka.jpg

2. Jag köper en gammal, men i bra skick, timmerstuga och sätter upp.
GetAttachment.aspx


CA-Boden kostar i inköp 99 600:-. Sen tillkommer det massa saker på det såklart.

Timmerstugan på bilden har nyss fått erbjudande om att få köpa för 25 000kr. På den så tillkommer frakt i ca 15mil (vet inte riktigt vad det kan kosta). Direkt så känns ju timmerstugan som ett "billigare" alternativ, men är det kanske oxå ett bättre alternativ?
Dock kommer vi, om vi väljer timmerstugan, renovera den totalt på insidan med nya golv, väggar och innertak så man får en känsla av "ny stuga" inne i den. Så det blir ju en del kostnad till på det.


Ge mig råd och tips nu! :)
Vad borde jag välja?
 
bilden på timmerstugan kom ej med.

Här är den iaf :)

2627_71024419456_564249456_1538723_3608413_n.jpg
 
Jag stod inför samma val som du - det blev en 45kvm från CA boden :)

Skälen var främst att jag inte hade de verktyg och den kunskap och framförallt den tid det skulle ta att åka fram och tillbaka och montera ned och sedan upp huset med numrering av stockar etc...

Pengamässigt tror jag det ligger på nästan samma - lite beroende på hur långt man måste frakta stugan förstås. Möjligen kanske du kan komma undan med säg 20-40kkr för frakten - så lite billigare kanske det bli initialt - men du får nog byta de sparade 30kkr mot en väldigt massa arbete !??

Nu har du kanske lite mindre krav på utrymme - det är ju betydligt enklare med en 20-30 kvm stuga som i många fall t.o.m kan fraktas hel...

Svårt val :)

Är timmerstugan lika stor som den nya, frakten bara ngt tiotal mil max, och i ok skick med rejält timmer (dvs du behöver inte isolera etc - dvs minst 90mm tjockt) så kanske det skulle lutat åt den iaf...
Det är ju svårt att få samma mysfaktor med en nybyggd stuga som en gammal anrik.

Hade du tänkt att "gipsa upp den till nyskick" så hade jag INTE köpt timmerstugan dock ! Då är det lättare och bättre med en ny stuga tror jag - mindre specialfixar - och du "tjänar" ju inte ngt på den antika looken om du ändå tänkt "sabba" den :)

/K
 
Kan du flytta hela timmerstugan? Isåfall skulle jag inte tveka en sekund!

Transportsträckan ska du inte låta dig bli avskräckt av. Svagaste länkarna brukar vara sträckan närmast platsen för lastning och lossning. Men den här lilla stugan verkar ha rätta proportionerna och alla förutsättningar för smidig flytt.

Och lyd bara mitt råd om du INTE tycker att pengar betyder allt...
 
OBS! Du måste kanske inte välja antingen eller. Du kan välja både ock!

Ta timmerstugan och komplettera med en MINDRE ca-bod. Förbind byggnaderna med en passande länk. Kök och duschrum lägger du i det nya huset. "Gammelstugan" blir gillestuga med rustika timmerväggar, som du kanske kan ställa på snålvärme när det inte är fest. Till vardags sover, bor och äter man nära alla bekvämligheterna i "Nystugan".

Gäller bara att välja "nystuga" som passar med rätta takvinklar och så.
 
Timmerstugan är 7x5m enligt säljaren.
Som det lät hade han kollat möjligheten att flytta den hel.

Frakten blir isf ca 15mil.

Om nu inte frakten skenar iväg så måste väl det bli betydligt billigare med timmerstugan?
CA-Boden ~100k + isolering, innerväggar, golv, tak osv osv
Timmer 25k + frakt, isolering (kanske inte behövs lika mycke), inneväggar, golv tak osv.
Låt säga frakten blir 25k så är man uppe på 50k. Då ligger jag 50k under CA-Boden och kan där ifrån börja lägga pengarna på det övriga.

Eller tänker jag fel och glömmer något?
 
Förutsatt att timret är i gott skick får du ett ekonomiskt skal att starta med. Men kolla noga i synnerhet nedersta varvet timmer. Jag skulle bli förvånad om du slipper lägga in ny trossbotten.

Du har enkelfönster i timmerstugan, och innerfönstren har troligen försvunnit under årens lopp. Vill du verkligen jämföra kan du själv bäst kolla materialspecen från ca-boden. Allt i timmerstugan är minst sagt begagnat, och som jag ser det är dess största fördel att den är så liten och utan vare sig murstock eller ens tegeltak.

Ett praktiskt problem med timmerstugan kan bli att säljaren har mer bråttom än byggnadsnämnden där stugan ska stå. Om rätt ska vara rätt ska du ansöka om rivningslov på flyttorten och bygglov på destinationsorten. Se till att säljaren inser detta! Och avtala noga hur mycket uppstädning på rivningsplatsen som han kräver att du står för.
 
Säljaren har nyss själv köpt stugan för att använda på sin tomt. Men han upptäckte att det ej går att köra lastbil till sin tomt och därför måste ha sälja direkt.

Enligt honom "kan några av nedersta stockarna bytas för perfektionisten", hur man nu ska tolka det :)

Byggnadsnämden där stugan ska stå är lugnt. Har pratat med dem förut. Det är glesbyggd nr1 och det är nästan 1km till närmaste granne så enligt honom var det bara att "bygga på".
Ang rivningslov och sånt måste jag såklart kolla upp. Ligger det ansvaret på mig? Även om jag ej äger tomten där det "rivs" ?
 
Man måste inte alls äga fastigheten för att kunna begära bygglov. Det är trots allt du som köper byggnaden som ska bort. Om ni ingenting annat har avtalat kan det bli du som får stå till svars.

Detta med "perfektionism" ska du bara tolka som att säljaren vet hur man håller köpare på gott humör. :) Besikta NOGA tillsammans med yrkeskunnig snickare! Och dubbelkolla med transportfirma, så att huset verkligen är i sådant skick att du ö.h.t. kan transportera det som det står. Transportören ska förstås också syna din egen tomt, så du inte hamnar i samma problem som säljaren.
 
emilio_barzini skrev:
Timmerstugan är 7x5m enligt säljaren.
Som det lät hade han kollat möjligheten att flytta den hel.

Frakten blir isf ca 15mil.

Om nu inte frakten skenar iväg så måste väl det bli betydligt billigare med timmerstugan?
CA-Boden ~100k + isolering, innerväggar, golv, tak osv osv
Timmer 25k + frakt, isolering (kanske inte behövs lika mycke), inneväggar, golv tak osv.
Låt säga frakten blir 25k så är man uppe på 50k. Då ligger jag 50k under CA-Boden och kan där ifrån börja lägga pengarna på det övriga.

Eller tänker jag fel och glömmer något?
Som sagt - pengar vs arbete möjligen Men rent siffermässigt låter det ju som om det skulle bli en bra deal !?
Glöm inte lägga till markberedning och grund - troligen blir iof kostnaden ungefär densamma för de två alternativen ?

Sedan får du inkludera lite saker som ev nya fönster då - lite nytt timmer - trossbotten/golv ev - och lite sådant. Men det låter onekligen som om du skulle kunna hamna en bra bit under nystugans pris...

Jag tror dock inte att du skall låta ekonomin styra bara här - det är två helt skilda objekt du talar om - och två skilda projekt:
1. Timmerstuga, tradtionsrik, "inbodd", gedigen, fattas antagligen en hel massa för att få till det, den skall flyttas och fixas till - du får lära dig timmermannakunskaper vid renoveringen osv och får en riktigt klassisk timmerstuga som efter omtänksam renovering troligen står i flera hundra år.
2. Modernt produktionshus. Enkelt klassisk stugtyp, komplett leverans, kommer i moduler stomrest på ett par dagar och sedan en massa invändiga snickerier.

/K
 
Ska ringa och kolla vad frakten kan tänkas gå på imorgon. Det känns som att den delen blir en väsentlig bit om man ska tacka ja eller ej.

Sen är ju frågan vad det kostar om man måste renovera själva timmerstommen. Byta något varv och så.
Drar det iväg då och närmar sig 70-80k redan där då vet jag inte om det inte är bättre att köra på en ca-bod.
Någon som har renoverat en timmerstomme och har lite hum på priser?
 
Kontakta en duktig snickare direkt! Att byta en timmerdel i nedersta varvet drar inga jättepengar. Men sannolikt måste du bygga en helt nytt bjälklag med trossbotten. Undersök om det har gått röta i timmerknutarna. Det är isåfall lite värre, eftersom knutarna är avgörande för hela hela stommens bärighet (och flyttbarhet).

Små gamla hus är billiga gamla hus. Värsta skadorna på övergivna byggnader brukar du hitta efter det att taken börjat läcka. Kolla NOGA!

Jag har rustat äldre byggnader, och du ska vara medveten om att inredningsjobben kräver att du ska kunna både stava till handöverfräs och veta man hanterar den, så du slipper hålla ett bygglag på gott humör. :)
 
Redigerat:
Hej, timra nytt skulle jag göra i ditt fall, gediget o atmosfär.
Stommen med en timrad mellanvägg i den storleken monterad men inte transporterad ca 120-130 kanske. Lägger du till lite kanske det blir loft på ena halvan o öppet till nock i den andra. Då blir det mysfaktor. /Knut
 
Timmerstommen på bilden har en vägghöjd på max 2,5 meter. Jag tänkte 3 meter när jag gissade priset. Med den där höjden blir det inget loft o lägre pris / Knut
 
Knut skrev:
Hej, timra nytt skulle jag göra i ditt fall, gediget o atmosfär.
Stommen med en timrad mellanvägg i den storleken monterad men inte transporterad ca 120-130 kanske. Lägger du till lite kanske det blir loft på ena halvan o öppet till nock i den andra. Då blir det mysfaktor. /Knut
Timmra nytt är ju en juste ide - det faller dock om man har en budget vilket Emilio verkar ha ?

När jag kollade på stugor i 40-60 kvm-klaseen med och utan loft så låg CA bodens stomme på ca 120000 inkl isolering. En oisolerad tillräckligt tjock (minst 90mm) timmerstuga ficka jag offerter på mellan 350000-600000 kr !
Och de "plankstugor" som finns på tex *Bauhaus osv är knappast vad jag kallar "timmerhus" - dom är rätt skrangliga...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.