Hej

Jag har ett 1,5 plans hus från -48 med plankstomme och putsad fasad.
På övre våningen, i ett av sovrummen så har jag upptäck att tapeteb bubblar sig ibland.
I somras fick jag en bubbla vid fönstret, den är nu borta. I helgen upptäckte jag en bubbla i den korta väggen under snedtaket.
Vi bytte tak och underlagspapp i vintras och fick då ett mindre läckage precis under snedtaket fast en meter åt sidan. Läckaget åtgärdades och en målare var där och rev av tapet, spacklade och snyggade till.

I samband med den nya bubblan så har jag upptäckt en instäng lukt i rummet. Inte mögel just utan instängt.

Såklart blir man orolig för att ett nytt läckage uppstått och jag har luktat så gått jag kan kring den tidigare läckan utan att känna starkare lukt där.

Om det är mögel bakom tapet så borde det lukta väl? Och kanske synas på tapeten?
Jag bör kanske säga att tapeten som sitter uppe är övermålad minst 2 ggr.
Kan limmet bakom tapet förlora sin vidhäftning av övermålning?

Vi gillar verkligen det gamla huset men man känner sig orolog för minsta lilla avvikelse, :(

Mvh
Chrille
 
Vet inte riktigt vart man ska börja, men du kanske kan låna en fuktmätare till att börja med? En förutsättning för mögel är ju att du har en högre-än-normal fuktkvot i underlaget.
 
Lukten är borta.. försvann på ett par dagar. Dock är bubblorna kvar (2 st).
Jag antar att jag får riva tapeten när jag målar nästa gång och undersöka närmare.

Tack för engagemanget ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.