Hej

Har i ett gästbadrum en gammal blandare som verkar sitta fast i självaste porslinet på något oklart sätt så vi kan inte byta ut blandaren utan att slå sönder en massa annat. Problemet är att strålsamlaren har gått sönder och när vi försökte byta den bröt vi nog av något och nu ser det ut som detta se bild. Någon idé för hur vi skulle kunna lösa detta och få till en strålsamlare igen så att det inte sprutar över hela badrummet?
 
  • Skadad strålsamlare på gammal blandare med synlig kalk och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Har du provat ättika för att lösa upp beläggningen?
Den röda pluppen borde gå att ta loss.
 
Den röda plastdelen kan ni få bort tex genom att skruva i en skruv å dra.
När ni har fått bort plasten så bör ni nog kunna såga ett lodrätt snitt i den delen som har gått av, eller kanske två, å sedan försöka bända bort den gängade delen.

Ta även en/flera bild(er) på undersidan av tvättstället, på blandaren, så finns det nog någon som kan säga hur ni ska få bort blandaren.
 
Demmpa Demmpa skrev:
nog kunna såga ett lodrätt snitt i den delen som har gått av, eller kanske två, å sedan försöka bända bort den gängade delen..
Eeeh jag tror inte jag riktigt förstår vad du menar? Vilka delar menar du och vad uppnår jag med detta? :)

Skall kanske prova lite med ättika, inte funderat på det än.. Annars med skruven och få bort nuvarande plasten är nog bättre än det vi har idag.

Kan ta lite fler bilder.
 
Om du sågar med bågfilsblad inne i blandarens pip, i den delen som sitter kvar, så kan du knäcka bort den biten.
Närbild på en blandarpip med ett bågfilsblad som sågar i kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om du sågar med bågfilsblad inne i blandarens pip, i den delen som sitter kvar, så kan du knäcka bort den biten.
[bild]
En Dremel skulle vara perfekt för TS i detta fall.
 
Visa hur blandaren sitter fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.