Vi har en stödmur som är ca 60 år gammal som lutar mot grannen som jag funderar över om jag skall eller bör göra något åt. Den lutar inte extremt mycket men man ser det ändå tydligt när man tittar på den att den lutar utåt.

Jag kan inte säga om det blivit värre under de drygt 6 år som vi bott här men frågan jag ställer mig är förstås om den en vacker dag kommer att rasa ut?

Muren är ca 2 meter hög och är gjuten i betong. Jag vet inte exakt hur den är konstruerad men jag gissar ju och hoppas att det är en L-form där marktrycket ovanifrån gör att den håller sig kvar. Var det praxis för 60 år sedan?

Det man kan se ovanifrån är att landmassan verkar rasa ner närmast muren. Jag har fyllt på med makadam en gång men nu är det stora håla igen. Det tycks alltså vara ett visst hålrum närmast murväggen. Vad är lämpligaste materialet att fylla upp med? Jag tänker typ makadam eller annat liknande som inte är tjälskjutande. Ren jord borde väl undvikas? Eller borde jag försöka "åtgärda" på annat sätt?

Tacksam för idéer och förslag 😀

Äldre stödmur i betong som lutar utåt i en trädgård nära gränsen till grannens tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal lutande stödmur i betong med hålrum nära kanten, intill ett cykelställ och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal betongstödmur som lutar utåt intill ett staket och växthus med synligt markförskjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldre stödmur som lutar något, omgiven av växtlighet och makadam, risk för nedrasning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det er inte så farligt ut med lutningen, men borde ankras upp så den inte ger sig mer, det är säkr tjälsjutning som gör att den börjar ge sig och då den är högt så bir det mer av den saken. Att fylla på med jord är inte bra då det fryser i den. Hur mycket jobb kna du tänka dig, det går att ankra upp så den står kvar, Blir då gräva i din gräsmatta och kanske grannen är med på det att hjälpa till.
 
J jonaserik skrev:
Det er inte så farligt ut med lutningen, men borde ankras upp så den inte ger sig mer, det är säkr tjälsjutning som gör att den börjar ge sig och då den är högt så bir det mer av den saken. Att fylla på med jord är inte bra då det fryser i den. Hur mycket jobb kna du tänka dig, det går att ankra upp så den står kvar, Blir då gräva i din gräsmatta och kanske grannen är med på det att hjälpa till.
Hur går det till att ankra upp den menar du? Hur mycket skulle jag behöva gräva upp?

Jag gissar att det som ligger i marken kan vara sprängsten sen huset byggdes då jag från tidigare ägare hört att bostadshuset står på sprängsten. Det borde ju inte vara så tjälskjutande men givetvis finns det annat också som rasat ner genom åren.

Relationen med grannen har inte varit den bästa tyvärr så jag tror inte jag har så mycket hjälp att hämta därifrån. Behöver nog lösa detta på egen hand.

Som man ser på bilderna har jag ett växthus som står på gjuten betongplatta endast 50 cm från kanten. Att flytta det (om det skulle behövas) känns som en besvärlig operation då det har avlopp och inkommande vatten ingjutet i plattan.

Jag undrar i det här läget såklart om jag måste göra nåt alls eller om muren sannolikt ändå kommer stå kvar i 20-30-40 år till eftersom den stått där i 60 år redan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.