Kan någon ge lite tips på hur man skapar en gammal stil på det nybyggda huset. Kan man med enklare medel förändra fönster t.ex. Alla tips tas tacksamt emot.

??? Vad är skälet till att du vill förändra huset nu när det är byggt?

Jag vill också ha hjälp med att hitta en bra hemsida eller tips på någon bok, där man kan se bilder på äldre detaljer och snickaglädje.

Kul att det finns nybyggare som gillar utseendet på gamla hus. Personligen är jag väldigt förtjust i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.

Det ni är ute efter kan ni förmodligen hitta på byggnadsvårdssiter. Får man bara se bilder på hur det ska se ut så kan man nog snickra till utseendet själv.

Enkla knep för interiören är spegeldörrar och pärlspåntpanel. Måla med linoljefärg så åldras färgen på rätt sätt. Fönstren kan man kröna med någon form av lite fetare listverk ovanför, i stället för raka foder.

Se bara till att inte blanda stilar och epoker alltför häftigt. Det ser bara konstigt ut. Det finns även geografiska aspekter att ta hänsyn till. I skåne finns det, har jag hört ;) , stenhus. Såna är det väldigt glest mellan i södra Hälsingland.

Tips; kika gärna runt på alla länsmuseer nu i sommar.
De har både böcker och ger råd om man frågar...

Skansen ger även kurser i ämnet.

"Säger hon som slog till på ett sekelskifteshus" ;)

Hej!

Vi tänker ungefär som du och tänker göra en del små saker... Bland annat sätter vi in en rund kakelugn och har lagt till en glasveranda. Vi kommer på sikt byta ut elementen mot den äldre typen (sektionsradiatorer). Tyvärr kunde inte vår husleverantör göra det från början. Vi väljer traditionella läggningar av kakel och klinkers osv. I köket ska vår ugn och spiskåpa osv vara svarta osv.

Gysinge Byggnadsvård har en hel del tips och råd och även en "katalog" med en massa info och produkter. Här har du en länk http://www.gysinge.nu/

Lycka till!

Svenska trähus
I Snitt, L Sjöberg

citat- Här går vi på vandring genom den svenska byggnadshistorien och dess skiftande stilar, där detaljer berättar om ett bortglömt formspråk. Svenska trähus är ett slösande rikt praktverk med vackra bilder och inspirerande texter för alla som uppskattar skönheten i äldre tiders byggnader -slut citat.

Denna bok sälja bla. genom denna site och kanske kan vara till hjälp om man vill göra lite detaljer i "gammeldags" stil som tex. fönsterfoder, knutbrädor, verandaräcken, farstukvistar mm.
Har inte bläddrat i den själv men den utlovar ju rikligt med vackra bilder.

//Christina.

Jag har den. Den är jättebra att titta i om man vill ha inspiration av gamla hus.
Köpte den faktiskt nyligen för att kika på fönsterfoder...:)

KarlXII skrev:
Jag har den. Den är jättebra att titta i om man vill ha inspiration av gamla hus.
Köpte den faktiskt nyligen för att kika på fönsterfoder...:)
Ser man på.... men innan du publicerar fönsterfoderresultatet i bokform (skojade bara ;D) kan du väl låta en av "tipsarna" få en liten förhandsvisning här ;)

//Christina.

Kanon, den boken måste jag köpa !

Jag har också den, rekommenderas varmt. Det finns fler i samma serie.

Åk till Bästkusten ;D, Klädesholmen, Smögen eller liknande, ta med kamera, skissblock exempelvis. Man får otroligt många exempel på fantastisk liten yta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.